Болестта на Алцхаймер е победена, твърдят руски учени

Болестта на Алцхаймер е победена, твърдят руски учени Снимка: pixabay

Учени от Уралския федерален университет „Б. Н. Елцин" (УрФУ) са открили начин да спрат развитието на това заболяване

Те са синтезирали химични съединения, които могат да спрат дегенерацията на невроните при болестта на Алцхаймер, Паркинсон и други мозъчни патологии, пише списание European Journal of Medicinal Chemistry.

Учените от УрФУ са успели да получат нови молекули от серията индолил и пиролилазин, които задействат вътреклетъчни процеси за борба с излишъка от амилоидни структури. Именно тези елементи се натрупват в човешкия мозък с течение на времето и провокират развитието на „старчески“ заболявания.

Нашите съединения активират синтеза на специфични протеини от топлинен шок и причиняват тяхното натрупване в клетката. Протеините от този тип правят възможна защитата на невронната тъкан от излишък на токсични амилоиди и защитата на клетките от различни видове стрес, включително протеотоксичен стрес, характерен за невродегенеративните заболявания“, обяснява Ирина Утепова, професор в Катедрата по органична и биомолекулярна химия в УрФУ.

Получените от учените съединения се отличават с изгодна технология на синтез и ниска токсичност. Те са  тествани на клетъчни модели на болестта на Алцхаймер и вторични наранявания след черепно-мозъчна травма. И в двете ситуации разработените вещества са показали значителен терапевтичен ефект и също така са повишили оцеляването на невронните клетки.

По-рано учени от САЩ откриха начин да се забави смъртоносната болест. Те установиха, че четенето, писането на писма, игри с карти и пъзели в напреднала възраст могат да помогнат да се забави появата на болестта на Алцхаймер до пет години.