
Добре подбраната музика в ресторанта „развързва кесията”
- Мениджмънт
- Автор:

Има такава хипотеза, че музиката е произлязла от мелодичността на речта. Вероятно интуитивно хората са усещали въздействието на емоционалната реч с разнообразната ѝ интонация, взели са модела и са го превърнали в музика.
Така че е съвсем естествено с музика да манипулираме настроението на хората - и съзнателно или не, го правим: почиваме си с любима музика, а в много случаи повишаваме и креативността си с нея. Ако ще посрещаме скъп гост или ценен партньор, подготвяме като музикален фон на срещата любимите му парчета и се надяваме да постигнем целта си. Стимулираме бързината на редица човешки дейности, в това число и трудови, като подбираме музика с подходящото темпо.
В много ресторанти също звучи музика. Това влияе на избора ни какво да ядем, колко бързо да го ядем и... колко сме готови да платим за това.
Eксперимент в Англия показа, че ако слушат класическа музика, клиентите в ресторанта са готови да платят с 10% повече за храната си – дори да не са любители на този музикален стил. Може би защото чувстват, че това е нещо смислено и стойностно и когато слушат такава музика, несъзнателно приписват тези качества и на нещата, които съпътстват звученето ѝ за момента.
Други изследвания са установили, че хората нагаждат бързината, с която дъвчат храната си, към музиката, която слушат в момента. Бърз ритъм – бързо гълтане. Бавно темпо - дълга, бавна наслада, по-дълги разговори на масата и повече пиене, дори до 40% повече, поне що се отнася до алкохола.
Изследване от Съединените щати пък е установило, че когато в магазините за вино звучи френска музика, се продават повече френски вина - както и повече немски, когато звучи немска музика.
Все пак, когато става дума за вкусовите ни рецептори, влиянието на музиката има граници. Няма как музиката в ресторанта да ни попречи да отбележим качеството на храната. Силата ѝ не се разпростира чак дотам.
Според психолозите слушането на музика променя мозъчните вълни, сърдечните стойности и някои хормонални нива, така че музиката може да засегне до 50 различни стойности на телесните ни функции. Музиката, която харесваме, активира в мозъка ни зони, свързани с удоволствието. Ако едно парче успее да възпламени лимбичната ни система, тя активира отделянето на допамин, хормона на доброто състояние, който ни кара да се чувстваме щастливи и ни прави по-активни. И това, изглежда, е вярно, независимо какво правите: дали вечеряте или пазарувате. Ресторантьорите и търговците искат да се чувствате страхотно, да останете по-дълго и да купувате повече. Това е идеята.
А рецептата? Ако като търговци искате да манипулирате хората със средствата на музиката, трябва да я харесват всичките ви клиенти, за да постигнете стратегическата цел за по-високи продажби. Това означава търговските единици да се профилират според характеристиките на преобладаващата потребителска аудитория – възраст, пол, образование и пр.
Но като цяло ефективността на идеята не бива да се надценява.
Музиката не е напълно податлива на научни изследвания. Зад нея винаги има много хора - един я е композирал, друг я е аранжирал, трети я изпълнява - а това ни ангажира на интуитивно и емоционално ниво. И ще успее като маркетингово средство само ако попадне в целта.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
