Експерт: Изгубено е доверието между клиент и доставчик

Експерт: Изгубено е доверието между клиент и доставчик Снимка: БНР

Според Антон Иванов от Българския енергиен и минен форум, няма вариант да се стигне до спиране на парното и топлата вода

Няма да се стигне до спиране на парното и топлата вода. Това мнение изрази пред БНР Антон Иванов от Българския енергиен и минен форум. „Няма такъв вариант – посред зима да се случи. Услугата топлинна енергия няма как да бъде прекратена“, категоричен беше той. Иванов коментира темата, след като Върховният административен съд обяви за незаконно увеличението на цените на парното и тока от пролетта на 2017 година, а омбудсманът Диана Ковачева поиска от енергийния регулатор да намали цената на парното и топлата вода от 1 януари. 

Според него, недоверието към системата е много по-пагубно от усилията на администрацията да демонстрира желание клиентите да не бъдат натоварвани с излишни разходи, без да имат яснота дали тези разходи са адекватни на услугата. 
Повтаряме едни и същи грешки. Най-важното за мен е, че е загубено доверието - между клиент и доставчик, между потребител и регулатор - и след като няма доверие, в условия, в които е невъзможно практически да се определи точна цена за отделен месец, всички обяснения и доводи губят тежест“, заяви експертът. 

Точната цена е ключова. На месечна база може да се определя разумна и коректна цена на топлинната енергия, без това да натоварва системата, каза той, като добави, че във всички случаи ще има отклонения, които ще се изравняват на годишна база.  
"Досега не е намерен моделът, по който да се предложат варианти на клиентите - те винаги са застопорени във възможността или да се откажат от „Топлофикация“, или да ползват услугите ѝ при условия, които очевидно не могат да вдъхнат доверие, че цената, която плащат, съответства на самата услуга", коментира Иванов. 

Законът е предвидил възможност за текущо шестмесечно изменение на цените, но сме много близо до края на този шестмесечен период, каза той. „И връщайки се към решението на съда, очевидно не може да се приложи законовата процедура за обявяване на обсъждане и въвеждане на нови цени, така че сме изпуснали срока, в който това може да стане. Виждаме верига от държавни дружества и държавни институции, които с години не могат да намерят формата на доброто управление", категоричен е Антон Иванов. 

Докато „Топлофикация – София“ продължава по същия модел да администрира, а не да предоставя услуга, не виждам начин тя да бъде променена към по-добро за гражданите. Услугата централизирано топлоснабдяване е по-ефективна и по-ефикасна за град като София. За съжаление обаче моделът, по който се прилага при нас, я изкривява до степен, при която гражданите най-накрая ще предпочетат нещо по-скъпо и по-неефективно, само и само да се разделят с един лош модел на управление“, каза още енргийният експерт.  

Ако нямаме идея какво искаме да постигнем, и към „Гражданска защита“ да прехвърлим дружеството, ефектът ще е същият, смята Антон Иванов. 
 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: