Ще съумеем ли да поставим на мястото му изкуствения интелект?

Ще съумеем  ли да поставим на мястото му изкуствения интелект? Снимка: fiercepharma.com

„ИИ днес е като кола без спирачки или предпазни колани, управлявана от човек без книжка”

Такова сравнение направи Вирджиния Дигнум, член на Консултативния комитет на ООН по въпросите на ИИ. ЕС първи в света прави опит за регулиране на бързоразвиващата се технология и края на миналата седмица Европейският парламент постигна предварително споразумение по законодателството за изкуствения интелект (ИИ). Случайно или не, това съвпадна с период на бързи промени на пазара на труда в ЕС. В скорошно проучване около 75% от анкетираните европейски казват, че до 2027 г. планират да внедрят ИИ-системи, а някои вече са го направили..

Вднедрявайки ИИ, нидерландската верига супермаркети Picnic вече прави революция в онлайн търговията на дребно. От компанията казват, че с ИИ пестят разходи и правят по-бързи и по-евтини доставки. Според Picnic, въвеждането на ИИ ще създаде нови работни места за квалифицирани специалисти – работни позиции, които „сегта просто не съществуват”, но в бъдеще хората могат да поемат творческите дейности, а тежкият труд да остане за ИИ. 

От Picnic подчертават също, че с ИИ бизнесът им е по-екологичен. Те вече предлагат безплатна доставка с електрически транспорт, а сега ИИ анализа и прогнозира операциите на магазините и доставчиците, с цел да се намалят отпадъците и разходите за опаковане. 

Звучи перспективно, с малката забележка, че нещата ще се развият по този идеален модел, ако ИИ се прилага правилно. Но какво се случва, когато с употребата на технологията се прекали или злоупотреби?

Джоузеф Скул, куриер-велосипедист в Амстердам, го чувства и е притеснен, че с технологията работодателите следят вскички действия на служителите си през работно време и ако спрат някъде дори за пет минути, могат да им държат сметка. "Искам да мога да отида до тоалетната, да ям, да се преоблека, ако ме навали дъжд - и не искам да ме наказват за това", оплаква се младият мъж.

Нидерландските синдикати настояват за по-добър контрол на компаниите, които използват ИИ за повишаване на производителността в сектора на доставките. „ИИ създава много проблеми за работниците. Заплатите са ниски, няма сигурност, понякога лишават куриерите от бонуси, ако закъснеят и в някои случаи се стига до опасни ситуации. Законът трябва да забранява това", казва Франк Ван Бенеком, синдикалист във FNV Young & United. 

„Не трябва да пречим на технологичните промени, но трябва да сме сигурни, че идентифицираме необходимите мерки за защита на работниците“, казва Николас Шмид, европейският комисар по заетостта и социалните права. Според него, директивите, които се разработват в ЕС, търсят оптималния баланс между иновациите и социалните гаранции.

Навлизането на ИИ изисква от работниците и по-добри дигитални умения, тъй като в бъдеще тези компетенции ще са необходими за около 90% от работните места, докато за момента едва две трети от работната сила в ЕС ги владее. 

Носителят на Нобелова награда от Лондонското училище по икономика Кристофър Писаридис е убеден, че работниците са тези, които ще трябва да се адаптират. Според комисар Шмид, обществото ще трябва да развие нов манталитет, който включва учене през целия живот. Той е убеден, че не трябва да се страхуваме от бъдещето, а „да го оформим сами“. 

И така – поне в ЕС се работи по законодателство, което ще сложи ИИ на мястото му. Остава да разчитале, че изкуственият интелект ще го разбере – ако разбира се, създателите му го обучат на това.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: