Телескопът „Джеймс Уеб” откри твърд въглероден диоксид на спътник на Юпитер

Телескопът „Джеймс Уеб” откри твърд въглероден диоксид на спътник на Юпитер Снимка: ariananews.af

Източник на веществото, което е индикация за възможен живот, вероятно е покритият с ледове океан на луната на Юпитер, наречена Европа

Публикацията за откритието в science.org подчертава, че учените са установили наличието на въглеродния дикосид, анализирайки снимки, изпратени от „Джеймс Уеб”. Екипът все още няма данни дали същият океан съдържа химическите елементи, необходими за образуването на органични вещества, но така или иначе, луната на Юпитер е основен кандидат като дом на извънземен живот в Слънчевата система.

Изследването отбелязва още, че районът, в който е открит въглеродният диоксид е „хаотичен терен“ с множество неравни хребети и пукнатини. Причините за този пейзаж засега са само хипотези. Учените предполагат, че може би на дъното на океана съществуват топли извори и издигналата се от тях вода замръзва в странните форми, достигайки повърхността. По-ранни снимки показаха и находища на натриев хлорид (готварска сол) в района.

Днес НАСА очаква и спускането на капсула от космическата мисия „Озирис-Рекс", която ще достави на земята почва и скални образци от астероида Бену – въглеродна скала, която хипотетично може да се сблъска със Земята в края на следващото столетие. „Смятаме, че тези видове тела са градивните елементи за планетите от самото зараждане на слънчевата система”, обясниха наблюдатели на мисията „Озирис-Рекс”.

Едноименният космически кораб напусна Земята през 2016 г. и след две години достигна широката 500 м скала. Ощед две години бяха необходими за наблюдение на „космическата планина”, след което чрез сложни маневри сондите на кораба събраха 250 г материали от повърхността на Бену.

След като днес спусне ценната капсула, мисията „Озирис-Рекс” ще бъде насочена към друг астероид, наречен Апофис, където се очаква да стигне през 2029 г. За спускнето на капсулата от „Озирис-Рекс” са предприети изключителни мерки за безопасност, след неуспешния опит от 2004 г., когато парашутът на капсулата „Генезис” не се отвори и тя се разби в земната повърхност, разпръсквайки космически материали.