ЕС ще разследва вноса на евтини китайски електромобили

ЕС ще разследва вноса на евтини китайски електромобили Снимка: ceps.eu

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви това намерение, предвид държавно субсидираното производство на електрическите возила в Китай

Електрическите превозни средства са "ключова индустрия за чистата икономика, с огромен потенциал за Европа. Но световните пазари сега са наводнени с китайски електрически автомобили, като цената им изкуствено се поддържа ниска от огромни държавни субсидии", каза фон дер Лайен по време на речта си за състоянието на ЕС в Страсбург.

„Това изкривява нашия пазар и както не го приемаме в ЕС, така не го приемаме и отвън. Така че Европейската комисия започва разследване срещу субсидираното производство на електрически превозни средства, идващи от Китай. Европа е отворена за конкуренция, но не и за такава. Трябва да се защитаваме срещу нечестни практики“, заяви фон дер Лайен, предизвиквайки аплодисменти в част от Европейския парламент.

Неочакваното съобщение бележи значителна ескалация в отношенията между ЕС и Китай и е победа за Франция, която настояваше за разследването. Анализатори припомнят и пренебрежителното отношение към фон дер Лайен при посещението ѝ в Китай с френския президент Еманюел Макрон.

„Конкуренцията е истинска само докато е справедлива. Твърде често европейските компании са изключени от чуждестранните пазари или стават жертва на хищнически практики от конкуренти, които се възползват от огромни държавни субсидии“, каза фон дер Лайен пред евродепутатите. 

Тя припомни, че нечестни търговски практики от Китай са подкопали европейската слънчева индустрия, а много млади европейски компании са фалирали. „Обещаващи европейски таланти отидоха да търсят късмета си в чужбина“, продължи фон дер Лайен, подчертавайки, че справедливата конкуренция е важна в глобалната икономика, защото „засяга живота и поминъка“ на хората.

Chinese-import EV flood starts: Europe gets 250-mile, $28-45k Aiways U5 SUV  | Electrek
Китайски EV на цена от $ 25 000 до $ 45 000 наводниха Европа, снимка - electrek.co

Веднага след речта на фон дер Лайен президентът на Европейската народна партия (ЕНП), Манфред Вебер я подкрепи: Искаме Европейска зелена сделка, а не китайска. Не искаме китайските електрически превозни средства да се възползват от нашия амбициозен подход към климата“.

Първата пленарна сесия на Европейския парламент (ЕП) след лятната ваканция е началото на работната година на структурите на ЕС. Речта на Урсула фон дер Лайен е традиция, според която председателят на Европейската комисия всяка година се обръща към пълната зала на ЕП, за да представи състоянието на ЕС и предвидените законодателни инициативи през следващите 12 месеца.

Основните теми в речта на фон дер Лайен, освен нелоялната китайска конкуренция, бяха икономиката, конкурентоспособността и индустриалната политика, наред с финансовата и военна подкрепа за Украйна, санкциите срещу Русия, климата, цифровото регулиране, миграционната реформа и разширяването и способността на ЕС да посреща нови държави-членки. Фон дер Лайен даде знак, че бъдещето на Украйна, Западните Балкани и Молдова е в рамките на Европейския съюз, но посочи, че пътят напред няма да е лесен.

Това беше последната реч на фон дер Лайен преди следващите парламентарни избори и тя се възползва от случая, за да подчертае политическите постижения на ЕС през изминалата година, но пропусна едно – дали ще се кандидатира отново за позицията си като водещ кандидат на дясноцентристката ЕНП. Според анализатори, фон дер Лайен има големи шансове за нов петгодишен мандат.

Междувременно, руски медии, включително „Известия” съобщават, че за първите осем месеца на тази година 35% от продадените в Русия нови китайски автомобили са върнати в центровете за ремонт, докато Обединеното кралство ги подозира, че са средства за шпионаж.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: