
Компании събират личните ни данни – какво трябва да знаем?
- Акценти
- Текст:

Правителствата от САЩ до Обединеното кралство и страни от цяла Европа бързо последваха примера, опасявайки се, че с данните на стотиците милиони потребители на TikTok по света (150 милиона само в Европа), може да разполага и китайското правителство. Пекин отхвърли обвиненията, но законодателите са скептични, отбелязва Euronews.
Но не само TikTok събира данни – платформата просто сложи темата на масата. Всички платформи и компании събират данни в интернет - от хронологията на това, което търсим онлайн, от предпочитаните браузъри и от информацията, която въвеждаме, в т.ч. име, възраст, имейл адрес и други характеристики, които могат да се използват за идентифициране на физическото лице.
Начините за събиране на данни са много - чрез IP адреси, навигационни данни, бисквитки или информация, която сами предоставяме, основно в социалните медии – какво харесваме, какви емотикони поставяме, какво публикуваме, както и когато попълваме различни формуляри онлайн – за кандидатстване за работа, за ползване на услуги, записване на онлйн курсове и пр. Всичко това може да разкрие чувствителна информация, дори без да осъзнаваме.
Събирането на данни не е нещо ново, но днес количеството им е безпрецедентно и се превръща във все по-важна част от цифровата икономика, например с приноса си от почти 3,6% в БВП на ЕС и планиран дял до 2030 г. близо € 1 трилион.
Това може да изглежда до някъде тревожно, но не всичко е лошо. Например, при повече събрани данни за минали заболявания и лечения на пациентите, лекарите по-лесно, по-бързо и по-добре намират решения на здравните проблеми. Така или иначе, скоростта, с която се разраства цифровата икономика, включително събирането на данни, изпреварва в пъти законовите регулации.
„Данните са сила” отдавна е основно бизнес правило. Един от най-скандалните примери за това беше случаят Facebook - Cambridge Analytica от 2018 г., когато стана ясно, че чрез британската компания за политически консултации американският социален медиен гигант е улеснил достъпа до лични данни на около 87 милиона души. Събрани без съгласието на потребителите, тези данни са били използвани за профилиране и насочване на избиратели по време на успешната президентска кампания на Доналд Тръмп в САЩ през 2016 г.
Общият регламент за защита на данните (GDPR), който ЕС въведе през май 2018 г., се счита за най-строгия и най-широкомащабен закон за поверителността в света, обвързващ правно 27-те държави-членки и всички организации в рамките на ЕС или извън него, които събират данни за европейски граждани.
Откакто GDPR влезе в сила, ЕС глоби с милиони Google, Meta, Amazon и други, като Amazon води с глоба от € 746 милиона, присъдена през 2021 г.
Въпреки че е най-силният закон за защита на данните в света, ЕС реши, че GDPR трябва да отиде по-далеч и вече разглежда пакета на Закона за цифровите услуги, който съчетава два отделни акта: Закон за цифровите услуги (DSA) и Закон за цифровия пазар (DMA).
Прилагането на такива строги закони обаче е трудно, особено в международни случаи, включващи повече от 2 или 3 държаави, признават експертите. И все пак като цяло GDPR направи невероятно много за безопасността на личните данни в целия ЕС и накара много компании да следват европейското право, така че гражданите на ЕС могат да бъдат спокойни за защитата на своите цифрови данни – много повече, от където и да е другаде по света.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
