
Повече от 10 000 хотела съдят Booking.com
- Актуално
- Текст:

Както съобщава BBC, в периода 2004 – 2024 г., Booking.com е продавал хотелски места при условие, че хотелите нямат право да обявяват в сайтовете си по-ниски цени от тези, обявени в платформата. Европейският съд е установил, че тази практика нарушава антитръстовите правила и от миналата година платформата не я прилага.
Сега обоче хотелите искат обезщетение за всички години, през които тези условия са им причинявали финансови загуби. Делото е заведено от Европейската асоциация на хотели, ресторанти и кафенета Hotrec, а към иска вече са се присъединили 30 национални хотелски асоциации и над 10 000 хотела, но до 29 август могат да се включат и още ищци (хотели).
Според хотелиерите, присвоявайки си правото да обявава, че предлага настаняване в хотел на „най-добра цена“, Booking.com се е „преборил” с туристи, които си намират хотел в платформата, но резервират местата си за престой директно в хотела. Според Hotrec това е злоупотреба, тъй като налагайки „най-добра цената” (тази, с включена комисионна), платформата е ограничила преките продажби, но е увеличила неправомерно приходите си.
Делото ще се гледа в Нидерландия, където е централата на платформата и вероятно ще се развие като един от най-големите съдебни процеси в историята на европейската хотелиерска индустрия, демонстрирайки силната решимост на сектора „да се бори с нелоялните практики на дигиталния пазар“, се казва в изявление на Hotrec.
Макар че все още не са получили официално известие за процеса, от Booking.com твърдят, че информацията е изопачена. Според тях правилото за най-добра цена е било в интерес и на конкуренцията, и на хотелиерите. Много от тях обаче не са съгласни и смятат, че след като е поела контрол над пазара, компанията е увеличила комисионните си, а печалбите на хотелите са намалели. Френски хотелиери са изчислили, че от € 100, платени от един клиент, Booking.com получава € 25 комисионна, а хотелът € 75 – приход, който трябва да посрещне всички разходи, вкл. заплати, ремонти и др.
Експертите очакват дълго и сложно съдебно дело, особено при изчисляване на щетите. Срещу Booking.com е заведен и друг иск в Нидерландия. Потребителски ортанизации обвиняват платформата, че завишава цените, предлага фалшиви отстъпки, създава изкуствен недостиг на хотелски места и работи при слаба киберзащита. Резултатът е, че милиони клиенти преплащат резервациите си, губейки стотици милиони евро.
Бизнес моделът на Booking.com е една от уникалните идеи на нашата дигитална епоха: платформата практически продава стока, която не притежава (хотелската база), но формира цената ѝ, прибавяйки в нея и стойността на своята цифрова услуга.
Растейки с вирусна скорост, Booking.com се възползва от глобалната тенденция да получаваме чрез цифровите си устройства услуги бързо, удобно, навсякъде и по всяко време. Това превръща платформата в монополист, който диктува своите условия и на хотелите, и на нас, клиентите им.
С пазарна оценка над $ 170 милиарда Booking.com държи около 71% от пазара за онлайн резервации в Европа. Същия бизнес модел използва платформата Airbnb (пазарна оценка $74.08 милиарда), доминираща настаняването в частни имоти, както и Uber (пазарна оценка $189.27 милиарда), която продава таксиметрови услуги с частни коли – отново без да притежава и поддържа собственост и персонал в сферата на услугата, която предлага.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Повече от 10 000 хотела съдят Booking.com

След срещата на специалния пратеник на САЩ Стив Уиткоф с Владимир Путин (обзор)

Финландия предложи да съкрати държавните разходи с 900 милиона евро

Киев се договори за получаването само на 22 милиарда долара от МВФ

Ливан трябва да разоръжи Хизбула до края на годината

Осемдесет години след атомния ад над Хирошима и Нагасаки

Учени установиха, че някои пробиотици подпомагат развитието на инфекции

Старите електроцентрали в Европа ще бъдат преобразувани в дата центрове
