Северна България е изостанала като проектиране и строителство

Северна България е изостанала като проектиране и строителство Снимка: МРРБ

Министър Виолета Комитова: Необходими са усилия, идеи и проекти за развитие на регионите

"Северна България е изостанала като проектиране и строителство", каза заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков на национален форум в Русе, посветен на значението на транспортната инфраструктура за развитието на бизнеса в Северна България. 

Той допълни, че обект на най-голямо внимание е автомагистрала „Хемус“. В строителство са първите три участъка – от Боаза до разклона с пътя Плевен - Ловеч, които не са спирани. Надяваме се да бъдат изпълнени в срока на магистралата", каза регионалният заместник-министър.

"Изостанали бяха проектите за подробни устройствени планове в следващите три участъка – до Велико Търново, а това бави и връзката Русе - Велико Търново, обърна внимание Иван Шишков. За участъци 4 и 5 има правителствени решения за отчуждаване на необходимите терени. Предстои такова да бъде внесено и за участък 6. Искаме да подготвим възможността следващият кабинет да стартира строителството максимално бързо и по законен начин, както и да приключи в обозрими срокове", информира той.

"Започва ново проектиране за лот 7 и 8, за които е избрано неподходящо трасе. Необходимо е изключително голямо усилие на проектанти и държавна администрация за наваксване на изоставането", категоричен бе заместник-министърът.

Иван Шишков коментира, че ситуацията е същата и по отношение на пътя Видин - Ботевград. Проблем има с подробния устройствен план на участък преди Монтана. Очаква се делото за него да бъде гледано в началото на следващия месец. Проблем ще остане трасето за участъка Монтана - Враца, което е неподходящо и е необходимо ново проектиране, информира той.

"Един от най-важните коридори в посока север - юг е бъдещата магистрала между Русе и Велико Търново, чието строителство е разделено на три. Проекти на ПУП за първите два участъка – Русе - Бяла и обходния път на Бяла, предстои да бъдат внесени за одобрение в МРРБ вероятно следващата седмица, след което ще се проведат процедури по отчуждаване на необходимите терени. Това означава, че тяхното строителство ще може да започне в средата на следващата година съобщи Иван Шишков. - В момента Агенция „Пътна инфраструктура“ подготвя документация за проектиране за идеен и технически проект и ПУП за третия участък – Бяла - Велико Търново, работата по който е по-изостанала", допълни той.

"Считаме, че този коридор трябва да свършва не при Велико Търново, а да продължи с преминаване на Стара планина и да има възможност за връзка с магистралите „Тракия“ и „Марица“. Трябва да предложим като приоритет за проектиране трасе в тази посока, за да има добра свързаност на Северна и Южна България в тази част на страната, като вероятно ще преминава през Прохода на републиката", заяви заместник-министърът.

"АМ „Черно море“ е със започнато проектиране и също трябва да бъде изградена бързо, за да се повиши свързаността между двете части на страната, между Дунав и Черно море", каза още арх. Шишков. Той обаче подчерта, че за реализацията на приоритетните обекти е необходимо да бъдат изготвени необходимите проекти, иначе ще изпаднем в ситуацията да се строи незаконно.

Министърът на реигоналното развиите и благоустройството арх. Виолета Комитова заяви, че са необходими усилия, идеи и проекти за развитие на регионите. Тя представи и хода на големите ВиК проекти, които се изпълняват в България. В 15 области, в които услугите се предоставят от по един оператор, се реализират проекти за близо 2 млрд. лв. За други 6 области, които са закъснели с консолидацията, се разработват регионални прединвестиционни проучвания, които ще предвидят необходимите инвестиции. Те ще влязат в бъдещите инвестиционни проекти за тези области.

Заради липса на консолидация областите Монтана, Ловеч и Разград в Северна България не могат да имат достъп до европейско финансиране за ВиК инфраструктура, обърна внимание министър Комитова. Провеждаме срещи с общини от неконсолидираните области, за да ги убедим, че е необходимо да го направят, за да имат достъп до неограничено финансиране, каза още тя.

"Цената на тока много сериозно се отразява върху цената на водата, коментира регионалният министър. Затова в „Български ВиК холдинг“ ЕАД е регистрирано отделно дружество, което да търгува на борсата. Целта е да се намали цената на тока, която се включва в себестойността на цената на водата. Работим за намаляването на загубите на вода и подобряване на ръководството на тези ВиК дружества", каза още арх. Комитова.

Министърът информира, че 15 проекта за подобряване на ВиК инфраструктура ще се изпълняват със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост. Те ще са за населени места с население между 2 хил. и 10 хил. души. Ключово условие за реализацията им е приемането на Закона за ВиК, подчерта Виолета Комитова. В него се залага гарантирано количество вода за всеки български гражданин по цена на себестойност за 3 куб. м на човек месечно. Ползваната над това количество вода ще се заплаща по цена от бизнес плана на ВиК операторите, обясни тя. С тези проекти във ВиК отрасъла ще намалим загубите и ще подобрим качеството, а това ще бъде в полза на регионалното развитие и гражданите, категорична бе министър Комитова. Тя уточни, че това все още се обсъжда и затова поиска подкрепата на всички кметове.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: