Авиолайнер на водород ще излети в Обединеното кралство

Авиолайнер на водород ще излети в Обединеното кралство Снимка: globetrender.com

Британската компания Electric Aviation Group обяви, че работи по създаването на 90-местен самолет с водородни двигтели, който ще може да прелита над 2000 километра без кацане, при средна скорост 666 км. в час.

Очаква се самолетът да влезе в експлоатация през 2030 г. – две години след заплануваното. Но пилотна демонстрационна версия на модела H2ERA ще полети още през 2026 г. Окончателната конфигурация на пътническия лайнер още не е решена. За момента се проверяват различни варианти, но външният дизайн на H2ERA вече е   почти окончателен.

Първоначалният проект за H2ERA  предвиждаше 70 местен самолет, но впоследствие компанията увеличи капацитета на проекта. 

За сега Electric Aviation Group не разкриват предполагаемата мощност на водородните двигатели. Предполага се, че ще бъдат от калибъра на Dash 8-400, който рзполага с два турбовинтови двигателя, всеки с мощност от 3620 кВт.

Зелената пътническа авиация определено се превърна в тенденция във въздупоплаването, като се отчитат климатичните промени и глобалното затопляне. За момента търговската авиация отделя 2% до 3% от парниковите газове, така че се стреми към намаляване на въглеродния си отпечатък. Затова самолетостроенето залага на нов тип самолети с екологични двигатели. 

Electric Aviation Group не са първата компания, която  създава самолет на водород. Европейският авиационен концерн Airbus работи по проекта си ZEROe и планира до 2035 г. да създаде семейство пътнически самолети на водород. 

Друг екологичен вариант на авиотранспорта са хибридните самолети. През 2020 г. Европейският съюз обяви стартирането на проекта Futprint50, насочен към разработката на технология за търговски хибридно-електрически самолет с до 50 места. Предвижда се до 2035 – 2040 г. проектът да се осъществи 

Развитието на водородната авиация предполага не само разработването на самолети, но и съответнта инфраструктура на летищата, за да могат да се обслужват новите типове летателни апарати. 

Процесът вече е в действие – през февруари 2021 г. Airbus, AirFrance-KLM, летищата ADP Groupe и агенция Choose Paris Region обединиха усилията си с цел разработването на инфраструктура за самолети на водород и адаптирането на всички парижки летища, с цел да могат да обслужват екологичните самолети.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: