Европейският съюз иска да измести китайски инфраструктурен проект

Европейският съюз иска да измести китайски инфраструктурен проект Снимка: ie.edu

Външните министри на ЕС се договориха да стартират глобален инфраструктурен план за свързването на Стария континент със света

Провокиран от инициативата на китайския президент Си Дзинпин за изграждане на Belt and Road - модерен пояс от пътища, които да свържат Европа и Азия, ЕС заподозря Поднебесната империя в стремеж към глобално влияние и избра своя стратегия за свързаност, която възнамерява да стартира през 2022 г.

„Виждаме, че Китай използва икономически и финансови средства, за да увеличи политическото си влияние навсякъде по света. Безполезно е да стенем, трябва да предложим алтернативи”, каза вчера пред репортери германският външен министър Хайко Маас на среща с колегите си от ЕС в Брюксел и добави, че е много важно ЕС да координира „много тясно” инициативите си със САЩ. 

ЕС вече подписа споразумения за партньорства с Япония и Индия за координиране на транспортни, енергийни и цифрови проекти, които да свържат Европа и Азия. И Токио, и Делхи са обезпокоени от действията на Китай, които карат по-бедните страни да се обвържат с Пекин.

Черна гора, която е член на НАТО и се стреми да се присъедини към ЕС, е най-голямата жертва на китайското кредитиране. През 2014 г. малката държава взе от Китай заем в размер на близо един милиард долара, за да финансира пътен участък от 41 км. Сумата заплашва да фалира страната, която в момента преговаря със западни банки за размяна или рефинансиране на дълга, предаде Ройтерс в началото на месеца. 

Г-7, чиито лидери се срещнаха в Англия през юни, също искат да осигурят повече прозрачност в инфраструктурните партньорства.

Министърът на външните работи на Люксембург Жан Аселборн на срещата вчера предупреди, че все пак ЕС не бива да превръща Китай в противник, след като всяка година германските производители на автомобили продават повече превозни средства в Китай, отколкото в Германия.

От 2013 г. Китай стартира строителни проекти в над 60 държави, търсейки мрежа от сухопътни и морски връзки с Югоизточна Азия, Централна Азия, Близкия изток, Европа и Африка.

Пекин отрича каквото и да е намерение да доминира и заяви, че инфраструктурният коридор се фокусира върху нуждите на обикновените хора. За същото претендира и стратегията на ЕС „Глобално свързана Европа”, която би могла да се разглежда като отпор на глобалните строителни амбиции на Китай.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: