Готови ли са софиянци да заменят личния автомобил за градския транспорт

Готови ли са софиянци да заменят личния автомобил за градския транспорт Снимка: pixabay

Какви са нагласите сред софиянци за отказ от използването на личен автомобил и за преминаване към градски или алтернативен транспорт проследява обществено проучване по проекта ИНОЕЪР

Проектът ИНОЕЪР, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие чрез Инициативата „Иновативни дейности за градско развитие“, има за цел подобряване качеството на въздуха в София чрез въвеждане на редица иновации в областта на устойчивата градска мобилност. Едни от вариантите за постигането на това са електрическите минибуси при поискване, въвеждане на зони с ниски емисии в града, такса „задръстване“ и др. Но за да сработят тези мерки, освен всичко останало е необходимо да има положителна промяна в моделите на поведение на жителите на столицата по отношение на тяхното придвижване.

Според данните от проучването домакинствата в София най-често притежават и ползват повече от един автомобил.

Ежедневно с личен автомобил се придвижват основно мъже (56%), като те ползват автомобила главно за ходене на работа и в допълнение – за други дейности като пазаруване, развлечение и др. При жените освен придвижването до местоработата от значение е необходимостта да се закара дете до училище, детска градина или извънкласна дейност (36% посочват това като причина да използват ежедневно колата си).

Хората, които ползват личните си автомобили, обясняват избора си с местоживеене – в краен квартал, неудобен или неналичен градски транспорт, нужда от много прекачвания, което прави придвижването бавно и скъпо, големи разстояния. 

Причините да има по-малко велосипедисти в София в сравнение с повечето европейски градове са в недостатъчната велосипедна инфраструктура, сигурността на пътя и безопасността.

Шофьорите са недоволни от бавното навлизане на новите тенденции у нас, от неразрешените проблеми с разписанията, маршрутите, цената и хигиената в градския транспорт. Необходими са целенасочените усилия на Столична община, ЦГМ, транспортните дружества, работодатели и инвеститори, за да се насърчат по-голям брой хора да използват велосипеди.

Поради Ковид кризата хората сега са по-склонни да се грижат за здравето си, затова периодът е подходящ за координирани действия в тази посока, сочат изводите от проучването.

Изследването е проведено сред 455 респонденти от София на възраст над 16 г. през февруари 2021 г. 

Подробна информация можете да намерите в пълния доклад от проучването „Обществени нагласи за преминаване към градски и активен транспорт“.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: