Инвеститори прогнозират поскъпване на петрола до края на годината

Инвеститори прогнозират поскъпване на петрола до края на годината

Потребителите пренасочват разходи от ваканции и хранене в ресторанти към доставки на физически стоки

Цената на петрола може да достигне до 70-80 долара за барел в края на годината, прогнозират инвеститори, цитирани от Ройтерс и БНР. Причината е в очакваното възстановяване на пътуванията, въпреки че екологичните ангажименти на компаниите ще държат добивите на по-ниски нива. 

Хедж фондовете залагат на „голямото завръщане" на петрола, след като пандемията удари силно производителите, се казва в анализа. Добивите на „черно злато" обаче ще останат на ниски нива, което ще доведе до намаляване на предлагането и увеличаване на цената.  

Фактите: сортът Брент, считан за референтен за европейския пазар, поскъпна с 59% спрямо ноември, когато за първи път бе оповестен успешният резултат от разработката на ваксини срещу COVID-19. В последната седмица суровината надмина 60 долара за барел и достигна ценовите нива от предпандемичния период. Фючърсите поскъпнаха рязко до едногодишен връх в Лондон миналата седмица, след като потреблението в Китай надмина нивата преди вируса, разпространението на ваксините възстановява доверието, а ОПЕК и нейните съюзници запазват строгите ограничения върху предлагането, отбелязват анализаторите. 

За лекия американски суров петрол тенденцията е същата - цената скочи с 54 процента до близо 57 долара за барел за същия период. 

Има „голяма несигурност за търсенето“, коментира Амрита Сен, главен петролен анализатор в консултантската компания Energy Aspects. 

Дейвид Тауил, съосновател на базиран в Ню Йорк хедж фонд, очаква до края на годината цената на сорт брент да достигне 70 или дори 80 долара за барел, съобщава Ройтерс, като припомня, че очакванията за нова вълна от COVID-19 водят до точно противоположния извод.  

Експертите отбелязват забележителното възстановяване на търсенето на петрол и петролни продукти в Азия, където данните показват бързо възстановяване на икономическата дейност. „Китай не само имаше V-образно възстановяване, но и се върна към режим на значителен растеж. Доста сме оптимистични от случващото се в Китай“, коментира главният изпълнителен директор на Royal Dutch Shell Бен ван Бюрден в интервю за телевизия Bloomberg миналата седмица. В Индия също потреблението на гориво вече се върна към нормалните си нива, тъй като разпространението на коронавируса предизвика употребата на повече гориво за готвене и на бензин. Като цяло търсенето на петролни продукти в страната през декември беше с 1,4% по-ниско спрямо нивата година по-рано, сочат неокончателни данни на петролното й министерство. 

Потребителите пренасочват разходи от ваканции и хранене в ресторанти към доставки на физически стоки, казват експертите. Това води до увеличаване на превозите на стоки в цял свят, което стимулира търсенето на дизелово гориво за захранване на кораби, камиони и товарни влакове. Компанията за доставка на пратки United Parcel Service, чийто най-голям клиент е Amazon.com, съобщи, че наблюдава сезонен пик, който почти няма паралел. Печалбите от производството на дизел в САЩ достигат деветмесечен връх от около 15 долара за барел. 

Глобалното потребление на петрол все още е надолу с около 5% до 7% спрямо година по-рано, казва Ван Бюрден. Това до голяма степен се дължи на продължаващата загуба на търсене на самолетно гориво, тъй като пътническият трафик е намалял със 70% спрямо година по-рано към декември, по данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА).  

Виждаме, че пазарът продължава да балансира между предизвиканото от COVID разрушаване на търсенето и възможностите на ОПЕК да управлява съкращенията на доставките“, казва Торбьорн Торнквист, президент и главен изпълнителен директор на компанията Gunvor Group в Женева. 

Международната агенция по енергетика прогнозира тежък период за петролния сектор и много бавно възстановяване до 2025 г., което се дължи, от една страна, на несигурността около пандемията, но от друга - на стремежа на все повече бизнеси да използват щадящи околната среда енергийни ресурси.