Пет мита за застраховката Гражданска отговорност

Пет мита за застраховката Гражданска отговорност Снимка: Pixabay

Застраховката Гражданска отговорност – сключва се от всеки, който управлява или притежава автомобил. Най-разпространеният застрахователен продукт на българския пазар. Почти всеки е сключвал тази полица. Но дали познаваме този толкова важен продукт?

Да, когато става дума за сигурност на пътя, много по-важно е да познаваме правилата за движение и да ги спазваме. И въпреки че условията се определят нормативно с наредба и от това доста хора я възприемат като данък, познаването на продукта и най-вече разбиването на разпространените митове ще помогнат на всеки, който е участвал в пътнотранспортно произшествие да бъде по-спокоен и по-подготвен занапред.

В тази статия ще се опитаме да разбием най-разпространените митове за тази толкова важна застраховка.

1. Защо да давам тези пари, като нищо не получавам? Случва се да чуем подобен коментар. Разбираемо, когато плащаш 200-300 лева на година, да искаш да получаваш нещо насреща. Но застраховката Гражданска отговорност е създадена да компенсира потърпевшите от произшествие, в което вашият, ползван от вас или управляван от вас автомобил е бил причина. Казано иначе, тази застраховка няма да ви даде нещо материално. Тя компенсира увредените ламарини на потърпевшия автомобил, както наранявания и най-лошото - фатален край, на водачи, пътници и пешеходци, за да се възстановят те спокойно. Това, което получава сключващият тази застраховка, е щит срещу финансови претенции на увредените лица. Към 30.09.2020 г. изплатените обезщетения към увредени лица е в размер на 428 838 274 лева по справка на Комисия за финансов надзор.

2. Аз не карам колата, защо ми е Гражданска. Добре паркирана, почти забравена, чак на лято ще я извадя – защо да давам излишни пари? Но всеки автомобил, който има право да се движи по пътищата, разполага с регистрационна табела, трябва да има застраховка Гражданска отговорност. Това задължение е вменено в чл. 483, ал.1 т.1 на КЗ. Затова, независимо дали се управлява или не, автомобилът трябва да има Гражданска отговорност. И въпреки че изглежда невероятно, дори почти забравеният автомобил може да нанесе щети на трети лица, нали? 

3. Не ме интересува компанията, интересува ме най-ниската цена. Логично изглежда да е така. Нормативна уредба определя условията. Всички лицензирани компании могат да я предлагат. Но нашият опит показва, че е добре застраховката да се сключва в компания с добра репутация, особено когато става дума за разлика в цената от 5-10 лева. Първата причина е, че ние гласуваме с парите си всеки ден за коректните фирми. Втората причина е, че застраховката Гражданска отговорност е с давност от пет години и за такъв дълъг период може застрахователят да се окаже в невъзможност да защити финансовите ни интереси. И третата, но не по важност – искате потърпевшите хора да са възмездени по най-честния и лесен начин, нали? Затова избирайте компания с добро име на пазара!

4. Колата ми струва по-малко от Гражданската отговорност. Няма репортаж, свързан със застраховка Гражданска отговорност, в който да не покажат водач на автомобил, който да каже: „Ами тя застраховката е много скъпа. Тя струва повече от колата ми.“ Това възражение показва истинското непознаване на същността на застраховката Гражданска отговорност. Защото цената на автомобила няма никакво отношение към размера на щетите, които може да нанесе. Нашето скромно мнение е, че Гражданска отговорност трябва да сключват и електрическите велосипеди и триколки, и дори каруците, въпреки че се движат без двигател и не са регистрирани по Закона за движение по пътищата, те могат да нанесат щети. 

5. Мен не ме касае дали всеки автомобил има сключена застраховка Гражданска отговорност. Застрахователното проникване по застраховката е изключително важно и затова се следи от контролните органи. Това е броят автомобили, които се движат по пътищата с валидна застраховка Гражданска отговорност. А ние като редовни платци на застраховката трябва да се интересуваме от броя на автомобилите без Гражданска, защото всеки път, когато такъв автомобил нанесе щети на трети лица, те се обезщетяват от Гаранционен фонд. В този фонд влиза сума от всяка сключена застраховка. И колкото повече са автомобилите без застраховка, толкова повече ще бъдат щетите и много скоро сумата, която се отчислява от всяка Гражданска към Гаранционен фонд, ще трябва да нарасне. А с това и цената на застраховката. Затова като общество трябва да бъдем нетолерантни към водачите на пътя без застраховка. Такава безотговорност трябва да се наказва и следи от контролните органи.

Много неща могат да се напишат за застраховката Гражданска отговорност. През последните години много се говори за системата бонус-малус и как тя да направи цената на застраховката по-честна, като отразява поведението на водача. Възникнаха и спорове относно лимитите на претърпените болки и страдания от близки на загубен в пътнотранспортно произшествие човек. Все теми, които показват, че застраховката е важна и може да се подобряват условията й. Но факт е, че тя работи и помага на потърпевшите да се възстановят при загуба в произшествие.

И понеже обичайно телевизиите изследват застраховката само когато се усети покачване на цените, сега искаме да споделим нещо хубаво с читателите на Кеш Медия - цената на застраховката пада. В рамките на една година тя спадна с почти 20% за личните автомобили. Отдаваме го на карантината и ограниченията в личните пътувания. И добрите новини си заслужава да се споделят с хората, които държат да бъдат информирани.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: