Зелената енергия ще привлече 11 трилиона долара инвестиции до 2050 г.

Зелената енергия ще привлече 11 трилиона долара инвестиции до 2050 г. Снимка: https://pixabay.com/

Причината е спадът на разходите за възобновяеми енергийни източници и това, че по-голямата част от световната енергия идва от електричеството.

Това е последният анализ на BloombergNEF в неговия годишен доклад New Energy Outlook. Още едно доказателство за това как евтините възобновяеми източници на енергия ще продължат да изместват изкопаемите горива.

Въпреки огромната сума BNEF заявява, че темпът на изграждане на нови възобновяеми източници ще трябва да се увеличи допълнително, за да се ограничи глобалното затопляне до по-малко от 2 градуса по Целзий до края на века.

Прогнозираното увеличение на възобновяемите енергийни източници и технологиите на батериите се очаква да доведе до пикови стойности на емисиите през 2027 г. и последващ спад с 0,7% годишно до 2050 г.

Това би довело до затопляне от 3,3 градуса по Целзий до 2100 г., далеч от 6% годишно намаляване на емисиите, необходимо за поддържане на затоплянето под 2 градуса, и 10% намаляване, необходимо за постигане на затопляне с 1,5 градуса.

„Следващите десет години ще бъдат от решаващо значение за енергийния преход", заявява Джон Мур, изпълнителен директор на BNEF, като посочва ускореното внедряване на вятъра и слънцете и по-бързото усвояване на електрическите превозни средства като някои от ключовите области през този период.

По-долу са представени четири ключови извода от тазгодишния доклад:

1. Растеж на газа

Единственото изкопаемо гориво, което ще увеличи своя дял от търсенето през следващите години, ще бъде газът. Това до голяма степен се дължи на използването му в тежката промишленост и за отопление на сгради. Основна причина за растежа на газа за затопляне на сградите е слабият икономически аргумент за използване на термопомпи. BNEF не вижда паритет на разходите с газовите котли до 2040 г. В САЩ изобилието от евтин газ ще забави енергийния преход, но възобновяемата енергия все още ще изпреварва горивото до 2041 г.

2. Задвижващо масло

Бъдещото търсене на петрол ще се формира от навлизането на електрическите превозни средства. BNEF предвижда, че потреблението на първично масло ще достигне пик през 2035 г. и след това постепенно ще започне да намалява.

Междувременно жаждата за петрол в автомобилния транспорт ще започне да се увеличава през 2031 г., според BNEF. Падането ще бъде ускорено от електромобилите, достигащи ценови паритет с традиционните двигатели преди 2025 г., като в този момент хората ще започнат да купуват по-бързи коли.

3. Водородна скала

Правителствата, енергийните компании и лобистите рекламират водорода като начин за декарбонизиране на огромни части от световната икономика.

Ако това се реализира с водород, произведен от машини, задвижвани от възобновяема енергия, светът ще се нуждае от него в много по-големи количества. За да може така нареченият зелен водород да осигури малко под една четвърт енергия през 2050 г., това ще изисква 38% повече мощност, отколкото се произвежда в момента в световен мащаб. Осъществяването на целия този водород с вятърни и слънчеви ферми ще изисква земя с размерите на Индия.

4. Турбуленция

 

Въздушното пътуване ще продължи да бъде един от най-трудните сектори за декарбонизация. Авиационните емисии са се увеличили с 80% от 1990 г. и те ще се удвоят отново до 2050 г. Това е един от малкото сектори, заедно с корабоплаването, които се борят да бъдат електрифицирани. Тежките самолети и кораби, които трябва да пътуват на големи разстояния, ще изискват значително подобряване на батериите, за да ги направят търговски жизнеспособни за сектора. Устойчивите алтернативи на горивата ще се нуждаят от повече държавна подкрепа, отколкото се очаква понастоящем, за да станат конкурентни с изкопаемите горива през следващите десетилетия.

Още по темата във

facebook