Бактериите могат да пътешестват между планетите

Бактериите могат да пътешестват между планетите Снимка: NASA / JAXA

Резултатите от тригодишен експеримент, проведен от японски учени на борда на Международната космическа станция (МКС), показаха, че колониите от бактерии Deinococcus могат да оцелеят в суровите космически условия при полет с продължителност от  няколко години. Изследването е публикувано в списание Frontiers in Microbiology.

През 2018 г. учените от Токийския университет, изследвайки долните слоеве на стратосферата, забелязват, че на височина 12 километра над земната повърхност, въпреки проникващата мощна слънчева радиация, има бактерии Deinococcus.

След това изследователите решават да разберат дали деинококите - един от най-устойчивите на радиация организми на Земята, могат да оцелеят и в открития космос.

За да разберат това, те поставят единични бактерии Deinococcus на външните панели на японския експериментален модул Kibo на МКС. Образците с различна дебелина са изложени на въздействието на космическата среда в продължение на една, две и три години от 2015 до 2018 г., за да се провери тяхната способност за оцеляване.

Три години по-късно е установено, че всички бактерии, по-големи от 0,5 милиметра, са частично оцелели в условията на открития космос. Въпреки че бактериите на повърхността на бактериалния слой умират, те създават своеобразен защитен слой за микроорганизмите под него, осигурявайки по такъв начин оцеляването на цялата колония.

Авторите изчисляват, че бактерия с дебелина над 0,5 милиметра може да живее на повърхността на космическия кораб от 15 до 45 години. Това е достатъчно, за да преживее едно междупланетно пътуване. Според изследователите, в открития космос колония с диаметър около един милиметър може потенциално да оцелее до осем години.

Това е сериозен аргумент в полза на хипотезата за панспермия, която предполага възможността за пренасяне на организми от едни планети в други през космическото пространство, заедно с комети и астероиди.

„Произходът на живота на Земята представлява най-голямата загадка - цитират в прессъобщение от университета думите на ръководителя на проучването - професора по фармация и науките за живота Акихико Ямагиши (Akihiko Yamagishi). - Учените могат да имат напълно различни гледни точки за това. Някои смятат, че животът е уникален и се е зародил само веднъж във вселената, докато други - че възниква на всяка подходяща планета. Ако панспермията е възможна, животът би трябвало да се среща много по-често, отколкото си мислехме преди."

„Резултатите показват, че радиоустойчивият деинокок може да оцелее по време на пътешествието си от Земята до Марс или обратно, което отнема няколко месеца или години, в зависимост от орбитата", разказва ученият.

Работата на японските биолози е най-доброто доказателство на сегашния етап за оцеляването на бактериите в космоса. Предишни експерименти показваха, че бактериите могат да преживеят междупланетно пътуване на повърхността на скални тела, защитени от едната страна на тяхната повърхност - това е хипотезата за литопанспермия. Сега учените потвърдиха възможността и за самостоятелно съществуване на бактерии в космоса, което авторите нарекоха „масапанспермия".

Изследователите отбелязват, че в експеримента са изследвали само пребиваването на бактериите в космоса, без да разглеждат условията за „откъсването" им от една планета и кацането на друга, които изискват отделна оценка.