
Пандемия от кражба на самоличности с ИИ заплашва потребителите
- Изкуствен интелект
- Текст:

Присвояването от генеративен изкуствен интелект (ИИ) на самоличности на популярни лица от телевизионния екран, артистичния свят и политическата сцена, както и на авторитети в медицинските и други науки е все по-често срещано и познато събитие не само в световен мащаб, но и в българската действителност.
Зложелатели „превземат“ образи и гласове на артисти, политици, учени и с помощта на ИИ създават видеа и изображения за извършване на заблуди и измами, които струват на хората пари, стрес и много загубено време, казват от некомерческата платформа "Ние, потребителите".
Неслучайно Потребителският интернационал избра тази остро актуална тема за мото на тазгодишното честване на 15 март – дата, определена за Световен ден на потребителите и превърнала се в знакова за припомняне на правата на купувачите и насърчаване на отстояването им.
Генеративният ИИ завзема дигиталния свят и има спешни проблеми за защита на потребителите, които трябва да бъдат решени. Последиците ще обхванат рискове, свързани със защитата на данните и поверителността, излагането на онлайн измами, развиване на пристрастност, разпространение на погрешна информация и откровена дезинформация и други, което поставя въпроси за гарантирането на превантивни и ефективни грижи за потребителите и осигуряване на обезщетения.
Поставянето на темата на фокус цели да действаме още сега, за да се уверим, че ИИ ще бъде честен и отговорен към потребителите. Затова, наред с предотвратяването и разкриването на случаи на измами, по които и сега работят специалистите по кибер сигурност и органите на реда, е належащо да се върви и към регламентиране използването на ИИ предвид спецификата на тази технология и произтичащите от нея рискове и възможности.
„Генерирането на текстове, изображения, образи и гласове при предлагането на стоки и услуги може напълно да обърка хората. Все по-големи са рискове да попаднем на фалшиви видеа с популярни личности или авторитети сред научните и бизнес средите в блогове на сайтове за продажба на широк спектър от медикаменти и уреди - от такива за редуциране на теглото и изучаване на езици, до лечение на хронични и тежки заболявания като тези на сърдечно-съдовата система и рак. Подобни съмнителни по произход, качество и безопасност продукти, както и реклами на фиктивни възможности за лесно забогатяване и просперитет в живота срещаме и в социалните мрежи, Google Ads и цялото онлайн простванство. Знаем и за случаи на кражба на лични данни с цел източване на банкови сметки, достъп до информация в електронните ни устройва, заключването на файлове за изнудване за откуп и пр.
Липсата на прозрачност за алгоритмите при генериране на предложения за хотелско настаняване също е повод за съмнения доколко сега всичко това работи в полза на потребителите. Ето защо европейските институции подготвиха законопроект за ИИ, но предвид разнопосочните мнения, влияния и обективната необходимост той ще има нелеката задача едновремнно да гарантира създаването на подходящи условия за развитието на технологията и да се защитят потребителите. Докато властите спорят дали ИИ трябва да се управлява от задължителен закон или определени области да бъдат оставени на етичен кодекс и саморегулиране, трябва да бъдем нащрек“, казва Габриела Руменова – основател на „Ние, потребителите“.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
