
Как (да) реагира бизнесът на войната между Израел и Хамас
- Акценти
- Текст:

Компанията Уолт Дисни дари $ 2 милиона на хуманитарни организации в региона и също като високопоставени фигури в Amazon и Pfizer, осъди „ужасяващите терористични атаки“. McDonald’s обявиха, че ще предоставят безплатна храна на Израелските отбранителни сили (IDF), докато служители на Starbucks споделиха в Х посланието „Солидарност с Палестина”.
„Корпоративна социална отговорност“ е термин от 50-те години на миналия век, свързан по-скоро с филантропията, отколкото с по-широки обществени теми и много компании все още вярват, че не е необходимо, нито особено разумно, да излагат мнението си по социални въпроси – било аборти, раси или права, коментира Euronews. Но във века на социалните медии, които промениха драстично културата на общуване, бизнесът е под натиск да обяви позицията си по обществени теми, дори ако не е засягнат пряко.
В някои случаи, когато има преобладаваща обществена позиция, за бизнесът е лесно да изрази мнение, дори е плюс – както при нахлуването на Русия в Украйна. Редица компании окачиха украинското знаме в знак на солидарност, а платформата Airbnb започна да предлага безплатни жилища за украински бежанци. Когато обаче общественото мнение е разделено – както за атаката на Хамас в Газа и последвалия щурм на IDF, поддържането на позитивен бизнес имидж може да се окаже сложна дилема.
Ан-Софи Клейс, асистент по корпоративна комуникация и PR в университета в Гент, Белгия, казва пред Euronews: „В случая нямам ясен съвет за компаниите, освен да бъдат последователни“, в смисъл, ако още не сте взели отношение, по-добре мълчете, защото закъснялата реакция звучи лицемерно.
Реакциите на бизнеса са труден избор и заради и динамиката на общественото мнение, дори в пряко засегнатите страни. Според анкета на израелския вестник „Маарив” от 27 октомври, почти половината израелци са въздържани относно нахлуването в Газа, но мненията постоянно се менят. Проучване на IPSOS от същата дата в Обединеното кралство показва, че 37% от британците препоръчват на правителството си роля на неутрален медиатор, 13% подкрепят Израел, 12% - палестинците, а 16% са изобщо против вземането на страна.

Но смъртните случаи в Газа растат и все по-рязко разделят общественото мнение и сред гражданите, и сред политиците. Макар че призовават за „хуманитарна пауза”, президентът на САЩ Джо Байдън и председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен нарекоха сухопътната операция на Израел в Газа акт на самоотбрана, докато генералният секретар на ООН Антониу Гутериш я определи като незаслужено „колективно наказание” на палестинския народ.
Такива различия не улесняват бизнеса, тъй като изразявайки мнение, компаниите биха попаднали под атаката или на едната, или на другата страна. С аргумента, че са съучастници в потискането на палестинците, пропалестинското движение BDS („Бойкот, лишаване, санкции”) бойкотира например компании като HP, Siemens, Carrefour, Puma и застрахователите AXA, като ги заплашва с наказания, включително „лишаване от собственост”.
В САЩ няколко щата приеха законопроекти срещу бойкоти на „произраелски” компании, но се сблъскаха с правото за свобода на словото. Във Франция, Обединеното кралство и Германия, включително на парламентарно ниво, методите на BDS се приемат като антисемитизъм, придружен с риска, че критиката към израелската държава се припокрива с осъждането на еврейския народ – по същия начин, по който се размиват границите между подкрепата за палестинската кауза и одобрението на действията на Хамас.
Така че наистина за компаниите е трудно да реагират на войната по начин, който няма да повлияе на интереса на потребителите – разбира се, с изключение на оръжейния бизнес. Съветът на проф. Клейс пред Euronews е: „Направете разлика между това, което трябва да правите от морална гледна точка, и това, което е необходимо като фирмена стратегия”. Добър съвет, но дали помага?
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
