България и Република Северна Македония ще се свържат с още един граничен пункт

България и Република Северна Македония ще се свържат с още един граничен пункт Снимка: bntnews.bg

ГКПП „Клепало“ между Струмяни и Берово ще осигури още една връзка между двете държави

Нов граничен пункт ще бъде изграден между България и Република Северна Македония. Стратегическият проект за ГКПП „Клепало“ между Струмяни и Берово ще осигури още една връзка между двете страни и ще помогне за развитието на икономическото сътрудничество и на туризма.

За ускоряване на работата по граничния пункт се договориха вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов и македонските му колеги – министрите на транспорта и съобщенията Благой Бочварски и на местното самоуправление Горан Милевски. Министрите участваха в заседанието на работна група „Инфраструктура, транспорт, свързаност“ в рамките на правителствената среща между двете държави.

Строителството на новия граничен пункт ще се финансира с 10,3 млн. евро от Програмата за трансгранично сътрудничество България – Северна Македония в периода 2021-2027 г. По нея ще се доизградят и рехабилитират довеждащите пътища до границата от Струмяни и от Берово.

България е започнала да работи по подобряване на пътищата към бъдещия пункт. Извършен е превантивен ремонт на приблизително 20 км от третокласния път Струмяни – Раздол. За оставащите около 17 км до границата има изготвен проект с два варианта за изграждане на трасето. Експертната комисия към АПИ  ще избере един от двата варианта до края на февруари, след което ще започнат необходимите екологични процедури. Изграждането на отсечката е заложено в  инвестиционната програма на Агенция „Пътна инфраструктура“.

Министър Гроздан Караджов информира, че предстои разширение на граничен пункт „Станке Лисичково“ между Благоевград и Делчево. Пълната  модернизация от българска страна включва проектиране и изграждане на нови отделни трасета на пункта, които да поемат увеличен трафик на пътници и превозни средства. Ще има и нови сгради за изпълнение на граничния и митническия контрол. Така ще се облекчи значително пътуването между двете държави и ще се намали чакането в пикови моменти.

Министрите обсъдиха и друг ключов проект – завършването на Общоевропейския транспортен коридор № 8 „Дурас – Тирана – Кафтан/Kaфaсан – Скопие – Деве баир – ГКПП „Гюешево“ – София – Пловдив – Бургас – Варна“. Той осъществява връзката между Адриатическо море и страните от Черноморския регион, Русия и Централна Азия.

Вицепремиерът Караджов отбеляза, че пътната инфраструктура по направлението от българска страна е изградена, с изключение на автомагистрала „Черно море“. Приоритет за българското правителство ще е разширение на трасето между Гюешево и Дупница, също част от коридор 8. Модернизацията на участъка с дължина 62 км ще осигури по-бърза връзка между автомагистрала „Струма“ и границата. Обектът е включен в програмата на АПИ, като предстои обявяване на обществена поръчка за проектиране. Финансирането е планирано в тригодишната бюджетна рамка на пътната агенция.

Министрите обсъдиха и подготовката на Програмата за трансгранично сътрудничество до 2027 г., която предстои да бъде одобрена от Европейската комисия. По програмата двете държави ще имат достъп до над 31 млн. евро, с които освен строежът на новия граничен пункт, ще се финансират и проекти в областта на опазването на околната среда, подобряване на регионалната свързаност и насърчаване на икономическия растеж, културата, природното наследство, устойчивия туризъм и сигурността в граничните райони. Средствата за периода 2021-2027 г. са почти двойно повече от предишния период, което дава сериозни възможности за граничните населени места от двете страни на границата.

 В периода 2014-2020 г. в пограничните райони на двете държави са реализирани 73 проекта за над 18,1 млн. евро.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: