
Европакетът „Мобилност"
- Транспорт и комуникации
- Източник: m.dw.com
- Автор:

Решенията, които Европарламентът ще вземе за шофьорите на тежкотоварни камиони, станаха известни като пакет „Мобилност". В няколко страни, като България, Румъния, Словакия и Полша, те се натъкват на сериозна критика, защото ограничават свободната конкуренция.
Германският вестник „Франкуртер Алгемайне Цайтунг“ също пита дали наистина става дума за по-високо заплащане и по-чести пътувания до вкъщи, или пък това не е прикрит протекционизъм.
Евродепутатът от ГСДП Исмаил Ертуг припомня за 39-те трупа, откриити миналата година във Великобритания в камион с българска регистрация. Ертуг цитира българския премиер Бойко Борисов, който отхвърли всякаква българска отговорност с аргумента, че камионът не се е връщал в България от 2017 г. Според евродепутата точно това доказва, че държави като България, Румъния и Словакия използват тирове със своя национална регистрация и свои шофьори, на които се плаща по-малко, въпреки че участват в транспортните потоци вътре в ЕС. И това е така не само в Германия. В Австрия половината от тежкотоварните камиони вече са с регистрационни номера от Източна Европа. А според Евростат 70% от международните превози се извършват от източноевропейски шофьори.
Според новите правила шофьорите занапред ще имат право да се прибират всеки три седмици у дома. И понеже не е ясно дали ще се възползват от това право, парламентът им налага и задължението на всеки осем седмици да се завръщат заедно с камиона си в своята родна страна. Освен това те са длъжни на всеки три седмици да си взимат по един удължен уикенд, който да не прекарват в кабината на камиона.
И най-важното: чуждестранните тираджии занапред ще получават равно заплащане с шофьорите в страната, където работят – като това не се отнася единствено до транзитните превози.
Бурните дискусии около пакета „Мобилност“ продължиха цели три години. От една страна, по-богатите страни-членки и няколко могъщи синдиката настояваха за много стриктна уредба, която „да защитава правата“ на близо 3,5 милиона тираджии в ЕС и да ги предпазва от социален дъмпинг. Държави като България, Румъния, но също и Ирландия, през цялото време възразяваха, че това всъщност са протекционистични мерки, с които се предпазва местният трудов пазар от евтината конкуренция. Няколко източноевропейски държави вече обявиха, че ще предприемат юридически стъпки срещу новите правила.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
