Тъмната страна на социалните медии

Тъмната страна на социалните медии Снимка: pixabay.com

Ново проучване е установило 46 вредни последствия от използването им

В глобален мащаб потребителите на Facebook, Instagram и Twitter надхвърлят 3,6 милиарда души и влиянието им отдавна не е въпрос на спор. Световната здравна организация вече призна необходимостта от по-нататъшни изследвания на зависимостта от информационните технологии и необходимостта от разработване на стратегии за предотвратяване и лечение на този проблем.

Изследване на научен екип от Техническия университет в Сидни, Австралия, публикувано в Journal of Global Information Management, се фокусира както върху полезното въздействие, така и върху проблемите, които създава ползването на социалните мрежи. Заключенията на учените варират от проблеми с психичното здраве до отрицателно възедйствие върху учебните резултати и трудовата ефективност.

„Вредните ефекти на социалните медии са проучени най-вече от психопатологична гледна точка“, каза д-р Ейла Ерфани, от Училището по информатика, системи и моделиране при университета и подчертава, че целта на изследването не е да подценят ролята на социалните медии, а да идентифицират вредните им въздействия, за да могат специалистите да разработят ефективни обществени и персонални стратегии за смекчаването им. 

Екипът е проучил десетки научни статии по въпроса, публикувни между 2003 и 2018 г. и е установил някои от най-често срещаните негативни въздействия от психологична гледна точка - ревност, самота, тревожност и намалено самочувствие, както и опасност от злонамерен софтуер и фишинг

В крайна сметка изследователите групират отрицателните ефекти в шест теми на поднасяното в социалните мрежи съдържание - досадно, дразнещо, разстройващо, тревожно, насилствено, сексуално или неприлично. Друга установена проблемна тема е цената на социалния обмен. Освен стимули, предизвикващи депресии, тревожност или ревност, социалните медии застрашително повишават загубата на време, енергия и от там – пари. 

В момента екипът изследва факторите, които влияят върху пристрастяването към социалните медии и стратегиите, които потребителите използват за регулиране на поведението си. Следващата стъпка ще бъде разработването на приложения и други решения, които да помогнат за намаляване на негативните ефекти на социалните медии, чиито предимства на високотехнологичен Хайд парк, все пак никой не отрича.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: