Открита е мутацията на коронавируса, с която е започнало заразяването на хора

Открита е мутацията на коронавируса, с която е започнало заразяването на хора Снимка: pixabay

Учени, ръководени от професора от университета в Улм Франк Кирхоф, са открили в ключов протеин в обвивката на коронавируса нов тип мутация, с помощта на която SARS-CoV-2 се свързва с мембраната на човешките клетки и прониква в тях, пише biorxiv.org

По време на своята работа авторите са изследвали над 1,7 милиона проби от коронавирус. Те сравнили техните характерни набори от мутации и определили в структурата на РНК на вируса онези вариации, които са характерни за всички разновидности на SARS-CoV-2.

В резултат на това учените обърнали внимание на мутацията T403R: тя се намира в онази част от генома на причинителя на COVID-19, която контролира производството на ключов елемент от обвивката му - S-протеин.

Мутацията е отговорна за проникването на вируса в заразената клетка. Когато S-протеинът се свързва с ACE2 рецепторите на повърхността й, създавайки дупка в мембраната й, вирусът навлиза в клетката през нея.

По време на експеримента вирус от прилеп с такава мутация успял да проникне в човешките клетки, като същевременно продължил да заразява както хора, така и животни.