Европейският съюз иска да подложи цифровата икономика на нови правила

Европейският съюз иска да подложи цифровата икономика на нови правила Снимка: pixabay.com

Закон, който Австралийският парламент прие, задължава технологичните гиганти да възмездяват медиите за публикуване на създадено от тях съдържание. Благодарение на него, се очаква двете водещи компании в дигиталния сектор - Google и Facebook, да инвестират десетки милиони долара в споразумения за ползване на местно съдържание.

Това доведе и до големия скандал в края на февруари, когато „Фейсбук“ ограничи информационното съдържание на територията на Австралия.

За БНР Анджела Милс Уейд, изпълнителен директор на Съвета на европейските издатели, сподели, че подходът на Австралия има подкрепа в много европейски страни.

„Някои членове на ЕП призовават за механизъм за арбитраж за разрешаване на спорове по Австралийски модел, който да бъде добавен към проекта на закона за цифровите пазари (DMA), с който да се контролират големите технологични компании. Бихме подкрепили това.

Съветът на европейските издатели, заедно с Microsoft, излезе със становище, в което призоваваме за такъв механизъм в Европа.

Според нея се нуждаем от механизъм, който да задължава т.нар. дигинални портиери, които контролират достъпа до информация, да сключат споразумение с всички издатели, независимо от големината и влиянието им.

Със Закона за цифровите услуги (DSA) и Закона за цифровите пазари (DMA) ЕС иска да подложи цифровата икономика на нови правила. Първият предефинира правата и задълженията на доставчиците на съдържание в интернет. Особено големите платформи, които достигат до повече от 10% от населението на ЕС, трябва да бъдат регулирани много по-строго. Това включва премахване на незаконно съдържание и поддържане на свободата на словото.

Законът за цифровите пазари трябва да адаптира законодателството в областта на конкуренцията към платформената икономика. Големите доставчици като Google, Facebook и Amazon постигнаха голяма пазарна мощ и вече имат т.нар. функция „пазачи на входа“. Тоест те дават достъп на по-малките компании до пазара. Ето защо е особено важно да се отнасят справедливо с тези компании и да не ги дискриминират заради собствените си предложения.

Нидерландският евродепутат Kим Ван Спарентак от Групата на зелените коментира, че нашето общество зависи от няколко големи платформи:

Досега не успяхме да се справим с предизвикателствата в цифровия пазар. Този Закон за цифровите пазари цели да се ограничи растежът на тези големи играчи и да ги спрем да използват своята сила, за да навлизат във всички сфери на нашия живот. Така ще се намали ролята на дигиталните портиери върху нашите потребителите.“

Именно конфликтът между австралийското правителство и Facebook показа, че държавите и корпорациите са готови да предприемат строги мерки. 

Френският евродепутат Дидие Жофроа пък предложи да е ясна самоличността на всеки с профил в социалните мрежи.

Още по темата във

facebook