В борбата с COVID 19: Система за вентилация в училищата

В борбата с COVID 19: Система за вентилация в училищата Снимка: mpges.

Въпреки нарастващия брой COVID инфекции, училищата трябва да останат отворени. Но това може да успее само ако самите класни стаи не станат източник на инфекция. От решаващо значение е нивото на инфекциозните аерозоли да бъде възможно най-ниско. Поради това настоятелно се препоръчва редовна вентилация. За целта изследователи от Института по химия „Макс Планк" са разработили проста алтернатива: вентилационна система, която струва по-малко от 200 евро и може да бъде сглобена с материали от железарския магазин.

Системата вече е успешно тествана в интегрираното общообразователно училище в Майнц-Бреценхайм, Германия. Около 90 процента от аерозолите могат да бъдат отстранени от стаята с помощта на системата.

Принципът на вентилационната система се основава на факта, че топлият въздух в класните стаи се издига нагоре. Ето защо над всяко пространство има голяма фуния, която е свързана с останалата част на системата чрез тръба. Всички тръби накрая водят в централна тръба, която е свързана с външния свят чрез прозорец. Вентилаторът гарантира, че задържаният въздух се транспортира изцяло навън. Предимството на системата е, че е не само евтина и бързо достъпна, но може да се използва практически навсякъде. Необходими са само електрически контакт и прозорец и малко ръчно умение. Тъй като до момента няма стандартизирани решения, то отделните части трябва да бъдат сглобени от потребителя, като се използват онлайн инструкции.

Колкото се може повече стаи в общообразователното училище в Майнц-Бреценхайм ще  бъдат оборудвани с новата система. Но плановете далеч надхвърлят това. Тъй като и град Майнц, и провинция Рейнланд-Пфалц вече са проявили интерес към простата и евтина вентилационна система, сега се проверява как може да се използва  и в други училища. Участниците вече са в контакт с множество компании, които биха могли да произвеждат отделни формовани части по стандартизиран начин. Инвестицията няма да бъде напълно загубена дори след края на пандемията, тъй като системата не само намалява броя на аерозолите, но и натрупването на въглероден диоксид във въздуха. Това означава, че учениците няма да  се уморяват толкова бързо и ще могат да се концентрират по-дълго върху ученето. Освен това разходите за енергия се намаляват, тъй като вече няма нужда да се проветрява толкова често.