Изследване PISA 2022: Успеваемостта на учениците в световен мащаб пада все повече

Изследване PISA 2022: Успеваемостта на учениците в световен мащаб пада все повече

Според образователни експерти азиатските страни водят в световната класация по грамотност на учениците

Естония е лидер в Европа. Но показателите в много страни намаляват.

Азиатските страни се представиха по-добре в проучването PISA 2022 (Програма за международно оценяване на учениците).

Проучването Pisa, публикувано на всеки три години (но този път със закъснение с една година след пандемията от коронавирус), се превърна в глобален показател, наблюдаван внимателно от правителствата.

От 2000 г. насам то измерва ефективността на образователните системи по отношение на природните науки, математиката и уменията за четене на 15-годишните ученици. Всеки път една от тези три области се разглежда по-подробно.

През 2022 г. 690 000 млади хора в 81 държави и територии взеха участие в предизвикателствата.

Този път по-подробно беше разгледана ефективността на образователните системи в областта на математиката.

Според резултатите от проучването начело е Сингапур. Следват Макао, Тайван, Хонконг, Япония и Южна Корея.

Страните от ОИСР са свидетели на „безпрецедентен спад“ в академичните постижения след пандемията ot Covid.

Експертите обаче отбелязват, че спадът в резултатите в трите измервани области може да се обясни само частично с пандемията, тъй като „резултатите по четене и природни науки вече намаляваха, а негативните тенденции в математиката бяха забележими още преди 2018 г.“ в няколко страни, в т.ч. Франция, когато е проведено последното проучване.

В Япония, Сингапур и Южна Корея показателите се подобриха въпреки коронавирусните ограничения.

„Продължаваме да наблюдаваме азиатските страни, особено в математиката, как наистина да се очертават като лидери“, обяснява Ерик Шарбоние, специалист по образование в ОИСР.

Сред европейските страни Естония е начело и е в глобалната десетка по математика.

Освен във Франция, най-рязък спад има в Германия и Полша, където представянето на учениците е на нива, характерни за тези, които са били с година по-млади през 2018 г.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: