Кого ще удари конкуренцията в авиотранспорта в Европа?

Кого ще удари конкуренцията в авиотранспорта в Европа? Снимка: aerotime.aero

Франция призова за дебат в ЕС за премахване на нискотарифните полети, докато Европейският парламент (ЕП) подготвя резолюция за забрана на допълнителните такси за ръчен багаж в самолетите

„Край на самолетните билети по € 10”, заяви френският министър на транспорта и поиска дебат в ЕП за „справедливата цена и нискотарифния социален и екологичен дъмпинг”.

Поне за екологията обаче, статистиката е на друго мнение, посочвайки, че не нискотарифните, а скъпите полети имат решаващ дял в отделянето на въглероден диоксид, като същевременно обслужват непропорционално малка част от пътуващите: 2% от пътниците във Франция летят с половината „редовни” полети, в Нидерландия на 42% от скъпите полети се качват едва 8% от пътуващите, докато 15% от британците използват 70% от скъпия авиотрафик на Острова. 

През май Франция забрани вътрешни полети от Париж до Бордо, Лион и Нант, но климатичните активисти определиха ограничението като твърде малко, за да повлияе на въглеродните емисии, отделяни от самолетния транспорт. 

Може ли вси пак Европа да насърчи повече хора да се откажат от евтините полети? Като начало, от нискотарифния сектор отбелязват, че средната цена на билетите им е между € 40 и € 50, така че на фона на средните доходи на европейците, не е толкова евтина. Според медиите, „екологичната маневра на Макрон” може да намери подкрепа от Испания, Австрия, която иска да забрани самолетни билети на цена под € 40, и може би Нидерландия, докато либералният транспортен министър на Германия едва ли ще се въодушеви. 

Малко вероятно е и европейският туристически бизнес да се зарадва на премахването на евтините полети, а от Ryanair нарекоха идеята за ограничаване на свободното ценообразуване „контрол, достоен за Северна Корея”. 

„Те казват, че бедните не трябва да летят, поне не във Франция”, смятат привържениците на нискобюджетния авиосектор и посочват, че ЕС не би елиминирал евтиния самолетен транспорт през следващите 5 до 10 години, включително и по политически причини. 

Low Cost: The new norm in Eastern Europe
Спряведливи цени или конкуренция? Снимка- oag.com

По-реална обаче изглежда забраната на допълнителните такси за ръчен багаж, практикувани не само от нискобюджетните авиокомпании, но те отново са основната мишена. През октомври ЕС ще гласува резолюция в подкрепа на решение на Европейския съд, който обяви за незаконни доплащанията за ръчен багаж още през 2014 г. Според ЕС, компаниите прибягват до подобна подвеждаща реклама, заблуждавайки потребителите. Резолюцията ще призове авиокомпаниите да предоставят „по-откровена” информация за всички допълнителни разходи, включително ръчен багаж, запазване на място, настаняване на съседни места и др.

Министерството на потребителите на Испания вече води разследване на нискотарифни авиокомпании, които предлагат конкурентни цени, като не обявяват допълнителните такси. По същия начин действат и търсачките на самолетни билети, тъй като показват с предимство полети с ниски цени, а почти в края на покупката "изскачат" нови разходи.

„Държавите-членки продължават да позволяват на авиокомпаниите да си играят с цените и да мамят пътниците. Това трябва да спре”, посочи испанският евродепутат Жорди Каняс. Въпросът е, че докато се кълне в интереса на потребителите, европейското законодателство може да пренасочи пътниците към „справедливите”, но често недостъпни цени на „редовните” авиопревозвачи.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: