Виртуална реалност без неприятни физиологически ефекти?

Виртуална реалност без неприятни физиологически ефекти? Снимка: essilor.ca

Технологичният сектор се надява на големи печалби, но очилата за виртуална реалност (VR) предизвикват редица неразположения

Научен екип в Университета на Италианска Швейцария в Лугано проследява въздействието и възприятията във VR, съобщава swissinfo.ch.. В експеримент с 25 доброволци във виртуално увеселително влакче, трима са се отказали още в процеса на разходката, защото са се почувствали много зле, докато други са издържали до края, но са се оплакали от гадене, световъртеж, главоболие, умора и изпотяване - състояние, известно като киберболест или болест на VR.

За технологичните гиганти това е проблем. Meta вложи значителни инвестиции в разработването на своята метавселената, но за момента Microsoft инвестира още повече. Кратък преглед на пресата показва, че киберболестта не е необичайно явление. Медиите потвърждават по-тежките ѝ прояви при по-дълъг престой във VR, като една експериментирала журналистка казва, че през цялото време се е страхувала „да не се срине на пода”.

Според учени от Федералния технологичен институт в Цюрих (ETH), киберболестта от десетилетия е една от основните пречки пред широкото навлизане на VR. Те са провели най-голямото проучване върху неприятното състояние, с участието на 837 доброволци на възраст от 13 до 18 години. Задачата им е била да навигират безопасно  сред „гостите” на виртуална сватба и след всяка сесия да докладват за преживяванията си.

Why people get sick in virtual reality | UNSW Newsroom
Снимка - newsroom.unsw.edu.au

Резултатите от експримента също сочат, че при по-продължителен престой във виртуалната зала, симптомите се увеличават, но достигайки пика си, започват да намаляват. По-тежки пристъпи на киберболест са показали жените и всички с малко опит във VR, без значение от възрастта им. Според изследването, здравословният проблем идва от несъответствието между това, което виждат очите, и това, което регистрира вътрешното ухо, респ. вестибуларният апарат, който се грижи за чувството ни за равновесие.

Експерти смятат, че проблемът може да се овладее след 10 – 15 години, макар че вече има опити за праактическото му приложение. Миналата есен клиенти на Кантоналната банка на Люцерн са провели едночасова среща в метавселената, организирана съеместно с Института за финансови услуги в Цуг към Университета за приложни науки. Участиците съобщават за „по-голямо и по-уморително” натоварване.

VR слушалките и технологията, необходима за работата на метавселената, се разработват от 300 служители в офисите на Meta в Цюрих. Резултатът от работата им е фирмена тайна, но в крайна сметка, целта на всички компании в сектора е толкова лека VR слушалка, че потребителите да забравят, че я носят, плюс че „разходките” не трябва „да ви преобръща стомаха”, казва екипът от Лугано. 

Учените признават, че една от най-ефективните стратегии срещу киберболестта във VR е „да си правите почивки“. Журналист на ВВС нарича новия прототип на Apple-слушалките Vision Pro „сравнително удобни, като огромни ски-очила”. Известно „неодубство” може би е прогнозната им цена от $ 3 499.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: