Как бизнесът в Китай отговори на пандемията

Как бизнесът в Китай отговори на пандемията Снимка: pixabay.com

Онлайн бизнесът е една от успешните опции.

Китай беше сред първите държави, които успешно овладяха коронавируса. Вследствие на това китайският бизнес е крачка напред в търсенето на начини да се адаптира към новата реалност. Алекс Ксу, президент на Effie Greater China и старши вицепрезидент на Effie Worldwide, разговаря с китайски фирми като WeChat Pay и Hisense, за да научи повече за проблемите, с които се сблъскват, и за стратегиите, които се развиват за справяне с тях.

Effie е глобална организация с нестопанска цел, чиято цел е да ръководи, вдъхновява и популяризира практиката и практикуващите маркетингова ефективност чрез образование, награждаване, непрекъснато развиващи се инициативи и първокласен поглед върху маркетинговите стратегии, които дават резултати. Организацията разпознава най-ефективните марки, маркетолози и агенции в глобален, регионален и местен мащаб чрез повече от 50 програми за награждаване в целия свят и чрез своите заветни класирания за ефективност - индекс Effie. От 1968 г. Effie е известен като глобален символ на постиженията, като същевременно служи като ресурс за насочване на бъдещето на маркетинговия успех.

„Това е определящ момент в бизнеса - каза Ксу. - Въздействието на COVID-19 се отразява както на малкия, така и на големия бизнес. Маркетинговите лидери трябва да спазят курса и да се адаптират към развиващата се нова норма. За всеки проблем има решение и търсенето на пазаруване в крайна сметка ще се възстанови с огромни възможности за растеж."

Ксу разговаря и с Аленка Анджич, маркетингов директор на производителите на домакински уреди Hisense Gorenje Europe. След като продажбите в офлайн канали спряха „почти за една нощ в по-голямата част от Европа“, тя каза, че компанията - която вече има добре развит онлайн бизнес и висок пазарен дял в страни като Великобритания, Германия и Русия - спешно прехвърли допълнителни ресурси в развитието на електронната си търговия.

В тандем с подход „отдолу нагоре“ за подпомагане на развитието на бизнеса за електронна търговия, Анджичдопълни, че поставят ясна средносрочна стратегия с цел подобряване на цялостната маркетингова ефективност, прехвърляйки фокуса си отвътре навън чрез проследяване на цялостното пътуване на клиентите.

Тя обясни, че основният акцент в маркетинга е всенародното общуване и маркетинговите решения трябва да бъдат съответно разработени. „Добрият маркетинг прави компанията да изглежда „умна". Страхотният маркетинг кара клиента да се чувства „умен". 

Попитана за съвет, който да даде на други европейски търговци, тя подчерта доверието, ефективната комуникация и най-вече интелигентното използване на инструменти от дистанция: „Границите са главно в нашите глави.“ Тя подчерта положителните страни на служителите, работещи от дома, и как в много отношения колегите са успели да се свържат по-добре, отколкото в онези времена, когато комуникацията е била ограничена до физически взаимодействия.

Карол Чанг, маркетинг директор на EMEA в WeChat Pay, също подчерта важността на преминаването към онлайн активност. „Пандемията ускори дигиталната трансформация на много предприятия", каза тя на Алекс Ксу и обясни, че при липсата на лична търговия WeChat помага на магазините да намерят нови потоци от приходи онлайн.

По време на карантината в Китай WeChat забеляза значително увеличение на приемането на „мини програми“ - по-малки приложения, достъпни от самия WeChat - сега се наблюдава подобна тенденция и в Европа.

Тези мини програми могат да включат магазини или услуги за доставка както от международния, така и от местния бизнес, и да предоставят начин търговците на дребно да имат пряк контакт с клиентите. Това е особено важно като средство за обслужване на бизнеса.

Чанг вярва, че дори когато ситуацията с пандемията започне да се облекчава, много от тези промени вероятно ще останат в сила и че трансграничната търговия ще продължи да предоставя възможности за докосване до всички важни китайски пазари. „Бихме посъветвали търговците да се възползват от възможността да увеличат присъствието си онлайн в WeChat и да се подготвят за възстановяването“, казва тя.

Дългосрочните ефекти върху бизнеса по целия свят тепърва се очертават, така че този съвет може да бъде приложен и на други географски ширини. Защото едно е сигурно - надеждността на бизнеса в електронната търговия е малко вероятно да се върне на нивата преди 2020 г.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: