В Италия възродиха традицията за продажба на вино като по време на чума

В Италия възродиха традицията за продажба на вино като по време на чума Снимка: https://www.instagram.com/

Баровете и рестораните в Тоскана подават напитки през специално изградени средновековни „винени прозорци".

До пандемията от новия коронавирус каменните прозорци, издълбани на стените на старинни сгради, са били само паметници на архитектурата и изобщо не се ползвали.

 

Сега средновековните „винени прозорци" отново заработиха в Тоскана  - за пръв път през последните сто години. Магазините и баровете подават на клиентите си напитки и храна през тях, за да намалят рисковете от заразяване с COVID-19, съобщават на сайта на Асоциацията на винените прозорци в Италия (Culturale Buchette del Vino).

 

„Винените прозорци" (buchette del vino) са малки отвори в стените на луксозни резиденции, които се появяват за първи път през ХVІІ век. Използвани са от богати флорентинци, за да продават излишното вино на работническата класа.

 

„Хората са могли да почукат по малките дървени кепенци на прозорчетата и да получат бутилка вино от италиански семейства, които все още произвеждат най-добрите вина в страната", разказва председателят на Асоциацията на винените прозорци Маттео Фаглия за изданието Insider. Модата бързо се разпространява и в близките градове - Сиена и Пиза.

 

Когато в края на  30-те години на ХVІІ  век Италия е обхваната от чумна епидемия, продавачите на вино осъзнават значението на самоизолацията и започват да използват „прозорците за вино", за да предават безопасно стоките на клиентите си. Вместо да вземат парите с ръце, те молели купувачите да поставят монетите върху метален поднос, който след това дезинфекцирали с оцет.

 

„Прозорчетата продължили да се използват и през следващите три века. Но в началото на ХХ век законите за продажба на алкохол се променят, след което „винените прозорци" са забравени", отбелязва Фаглия. След наводненията от 1966 г. много дървени прозорци са загубени завинаги.


 

„Тези малки прозорчета са били търговско и социално явление, уникално за Флоренция и Тоскана. Макар че те са незначително културно наследство, все пак са неразделна част от Тоскана“, казва Маттео Фаглия.

 

Асоциацията Culturale Buchette del Vino е основана през 2016 г., за да привлече вниманието на местните жители и на туристите към феномена „винени прозорци". Асоциацията идентифицира, картографира и опазва тези архитектурни обекти. Около 150 прозорци за вино вече са вписани в каталога й.

 

Днес местните ресторанти и барове, съживили отново традицията на „винените прозорци", продават през тях местно вино, коктейли „аперол шприц" и прочутите италиански сладоледи „джелато".

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: