Луната е била част от Земята: появиха се нови доказателства

Луната е била част от Земята: появиха се нови доказателства Снимка: space.com

Можем да кажем "благодаря" на лунните метеорити от Антарктида

Нов анализ на шест лунни метеорита, открити в Антарктида, позволи да се получи първото точно доказателство, че Луната е наследила химически елементи от недрата на Земята, съобщава Space.com. Това откритие подкрепя теорията, че естественият спътник на нашата планета се е "родил", когато нещо масивно се е врязало в Земята в далечното минало.

Патриша Уил е открилав шест лунни метеорита от Антарктическата колекция на NASA следи от хелий и неон - благородни газове, които рядко се съединяват с други елементи.

Метеоритите се състоят от вулканична скала, наречена базалт, която се е образувала, когато магмата е изтичала от недрата на Луната и бързо се е охлаждала. В резултат на охлаждането в пробите са се образували частици от лунно стъкло, които са запазили химическите признаци на газовете.

След формирането на базалта, допълнителни слоеве скала са го обгърнали, предпазвайки стъклото от заредени частици, както от постоянния поток на слънчевия вятър, така и от космическите лъчи. Изолацията е запазила този отпечатък и е гарантирала произхода на газовете, затворени вътре, разсъждават изследователите.

Учените са успели да уловят отпечатъци от хелий и неон в метеоритите благодарение на особено чувствителния масспектрометър на благородните газове.

Находката потвърждава идеята, че Луната се е образувала в резултат на гигантски удар, съобщават учените. Според една от версиите на теорията за гигантския удар, протопланета, наречена Тея, се е врязала в Земята преди около 4,5 милиарда години, около 60 милиона години след формирането на самата Земя.

Ударът трябва да е бил наистина мощен, за да изхвърли от недрата на Земята вещество, което е успяло да остане на орбита и да се свърже в друго тяло, вместо да падне обратно на планетата.