
Фред Херш за нежността
- Сцени и читалища
- Източник: New York Times
- Автор:

Няма джаз пианист, който да е способен да извлече драма и красота от соловите си изпълнения повече от Фред Херш.
Израснал като дете-музикална звезда в Синсинати, Фред композира кратки музикални парчета до 7-годишна възраст. До 10-годишен той се включва ежеседмично в местна детска програма в неделя.
По мнение на брат му - редактор на Sports Illustrated, с когото имат около две години разлика, фактът, че се появява по телевизията и притежава този невероятен талант, му дава много увереност. Херш съставя музикална пиеса за Питър Пан в началното си училище и отхвърля искането на директора да намали или промени музиката.
Приблизително по същото време се включва в музикален конкурс и се представя само с кратка композиция. Обявява, че ще изсвири оригинално творение, озаглавено „Вятърна нощ“, импровизирано в по-голямата си част. С него печели първа награда.
Баща му - Хенри Херш, адвокат, казва за него: „Не искам да използвам твърде смислово или емоционално натоварена дума, но бих казал, че Фред е... високо настроен или каквото и да е. Той има това, което някои наричат артистичен темперамент."
„Пианото е ударен музикален инструмент - казва Херш. - Може да е оркестър или да пее. И двамата по различен начин сме много ритмични. С две пиана, ти свириш с някой, който може да произведе толкова звук, колкото теб. Трябва да мислиш за себе си като за половин цяло. "
Никога грандиозен и винаги незасегнат от публичността, Херш е яростно, независимо, но и непретенциозно присъствие на джаз сцената в Ню Йорк, откакто се мести в града на 21 години през 1977 г. Той създава над 45 албума като солов изпълнител, а е ръководител на музикална група и дует изпълнител от 1991 г. Неговият труд е ясно разпознаваем като манифест на съвременния джаз.
Музиката на Херш - луксозен, свободно протичащ, безсрамно великолепен джаз - е идиосинкретично, безпогрешно лично творение. Както Бен Ратлиф го описа в ревю на New York Times за представлението в Village Vanguard през 1997 г., Херш е „майстор, който го играе по свой си начин“.
Неговата решимост да прави нещата „по начина на Фред Херш" се засилва значително от началото на 90-те, когато той оповестява публично своята диагноза СПИН. Той е толкова болен с тежка пневмония, че хората, които са най-близо до него - неговият партньор Скот Морган и брат му Ханк, както и родителите му, мислят за най-лошото в безбройните тежки дни, всеки от които сякаш е последен.
В началото на 2008 г. вирусът мигрира в мозъка му и Херш страда от свързана със СПИН деменция. Живее известно време в умствена и физическа изолация, халюцинирайки под заблудата, че има силата да контролира времето и пространството и че всички около него планират смъртта му. Той се приближава така ясно до смъртта, че параноята му изглежда практически оправдана.
В най-предизвикателната точка на заболяването, в края на същата година, Херш изпада в кома и остава в безсъзнание цели два месеца. Той е прикован към легло в болницата „Сейнт Винсент” в Ню Йорк. В резултат на дългия период, прекаран без физическа активност, той губи почти всички двигателни функции на ръцете си и не може да държи молив, камо ли да свири на пиано.
„Това, че съм болен и че осъзнавам, че времето ми е ценно, ме накара да искам да бъда изцяло себе си в музиката си. Реших, че не се интересувам от свирене на определен тип музика за определен тип хора. Така че аз не разчитам на публика. Напълно ме удовлетворява това, което правя, и не ме интересува какво правят другите хора. Любопитното беше, че заради болестта трябваше да се науча да работя с по-ограничена палитра, технически като пианист. В същото време се чувствах по-силен от всякога, творчески. Открих, че имам по-интересни неща да кажа музикално. Трябваше да изразя повече и това, което трябваше да създам и предам, не изискваше техника. Изпитвах много физическа болка и дискомфорт. По-късно разбрах, че бях прикован към леглото, а сънищата, които имах, бяха невероятно странни и загадъчни. Опитвам се да се примиря с това, което преживях, и най-добрият начин, който знам, е да се опитам да го изразя в музика...”, казва Фред пред New York Times.
С подобна нежност той описва и трудностите, които среща в процеса на своето разкриване: „Джаз музиката по своята същност е интимна. Вярвате си като група, изграждате доверие един към друг. Съществува огромна интензивност и ви събира споделената емоция да създадете нещо заедно. Затова почувствах, че ако хората разберат, че съм гей, щяха да сбъркат моята интензивност в музиката като интимно привличане. Не исках такава интерпретация да застане на пътя ми към постигането на това, което е важно за мен и в което вярвах. Ако сте искрени и имате талант и сте от типа музиканти, с които хората искат да свирят, на тях няма да им пука какъв е цветът на кожата ви. Може да сте лилави, например. Но това да бъдеш гей беше различен въпрос. Доста пъти ми се е искало хората да кажат нещо друго, когато ме чуят как свиря, защото често репликите бяха: „О, да, ти си гей. Затова, разбира се, че ще свириш лирично и че си един от великите изпълнители на балади. Разбира се.” Но сега изобщо не ме интересува какво мислят хората. Мисля, че музиката трябва да е красива. В красотата няма нищо лошо. Привлечен съм от красотата и лиризма, но не свиря така, както го правя, защото съм гей. Свиря по този начин, защото съм Фред."
Херш започна усилено да работи върху това, което вижда като „най-личното си и вероятно най-амбициозно“ усилие: проект за преживяванията му по време на кома. Изпълнение с дължината на концерт с думи, музика и мултимедийни елементи. „Все още бях жив през това време, докато бях в безсъзнание, но единственият живот, който имах, беше в моите сънища и кошмари. Те бяха невероятно странни, понякога ужасяващи, а понякога и красиви - казва Херш пред New York Times. - Каква форма ще приеме тази музика? Това беше причудливо преживяване. Няма думи, които да го опишат. Надявам се музиката да може."
Пианистът Джейсън Морън изтъква: „Тъй като музиката на Фред е толкова красива, някои хора не я приемат толкова сериозно, колкото трябва. Мисля, че някои хора чуват само цветя, но там има и дълбока почва. Те всъщност не разбират всичко, което се случва. Може би, ако той избере да стене, да присвие очи и направи процеса да изглежда труден, те ще го разберат. Но Фред не се интересува от театрални игри. Фред на пианото е като Леброн Джеймс на баскетболното игрище. Той е самото съвършенство."
Израснал като дете-музикална звезда в Синсинати, Фред композира кратки музикални парчета до 7-годишна възраст. До 10-годишен той се включва ежеседмично в местна детска програма в неделя.
По мнение на брат му - редактор на Sports Illustrated, с когото имат около две години разлика, фактът, че се появява по телевизията и притежава този невероятен талант, му дава много увереност. Херш съставя музикална пиеса за Питър Пан в началното си училище и отхвърля искането на директора да намали или промени музиката.
Приблизително по същото време се включва в музикален конкурс и се представя само с кратка композиция. Обявява, че ще изсвири оригинално творение, озаглавено „Вятърна нощ“, импровизирано в по-голямата си част. С него печели първа награда.
Баща му - Хенри Херш, адвокат, казва за него: „Не искам да използвам твърде смислово или емоционално натоварена дума, но бих казал, че Фред е... високо настроен или каквото и да е. Той има това, което някои наричат артистичен темперамент."
„Пианото е ударен музикален инструмент - казва Херш. - Може да е оркестър или да пее. И двамата по различен начин сме много ритмични. С две пиана, ти свириш с някой, който може да произведе толкова звук, колкото теб. Трябва да мислиш за себе си като за половин цяло. "
Никога грандиозен и винаги незасегнат от публичността, Херш е яростно, независимо, но и непретенциозно присъствие на джаз сцената в Ню Йорк, откакто се мести в града на 21 години през 1977 г. Той създава над 45 албума като солов изпълнител, а е ръководител на музикална група и дует изпълнител от 1991 г. Неговият труд е ясно разпознаваем като манифест на съвременния джаз.
Музиката на Херш - луксозен, свободно протичащ, безсрамно великолепен джаз - е идиосинкретично, безпогрешно лично творение. Както Бен Ратлиф го описа в ревю на New York Times за представлението в Village Vanguard през 1997 г., Херш е „майстор, който го играе по свой си начин“.
Неговата решимост да прави нещата „по начина на Фред Херш" се засилва значително от началото на 90-те, когато той оповестява публично своята диагноза СПИН. Той е толкова болен с тежка пневмония, че хората, които са най-близо до него - неговият партньор Скот Морган и брат му Ханк, както и родителите му, мислят за най-лошото в безбройните тежки дни, всеки от които сякаш е последен.
В началото на 2008 г. вирусът мигрира в мозъка му и Херш страда от свързана със СПИН деменция. Живее известно време в умствена и физическа изолация, халюцинирайки под заблудата, че има силата да контролира времето и пространството и че всички около него планират смъртта му. Той се приближава така ясно до смъртта, че параноята му изглежда практически оправдана.
В най-предизвикателната точка на заболяването, в края на същата година, Херш изпада в кома и остава в безсъзнание цели два месеца. Той е прикован към легло в болницата „Сейнт Винсент” в Ню Йорк. В резултат на дългия период, прекаран без физическа активност, той губи почти всички двигателни функции на ръцете си и не може да държи молив, камо ли да свири на пиано.
„Това, че съм болен и че осъзнавам, че времето ми е ценно, ме накара да искам да бъда изцяло себе си в музиката си. Реших, че не се интересувам от свирене на определен тип музика за определен тип хора. Така че аз не разчитам на публика. Напълно ме удовлетворява това, което правя, и не ме интересува какво правят другите хора. Любопитното беше, че заради болестта трябваше да се науча да работя с по-ограничена палитра, технически като пианист. В същото време се чувствах по-силен от всякога, творчески. Открих, че имам по-интересни неща да кажа музикално. Трябваше да изразя повече и това, което трябваше да създам и предам, не изискваше техника. Изпитвах много физическа болка и дискомфорт. По-късно разбрах, че бях прикован към леглото, а сънищата, които имах, бяха невероятно странни и загадъчни. Опитвам се да се примиря с това, което преживях, и най-добрият начин, който знам, е да се опитам да го изразя в музика...”, казва Фред пред New York Times.
С подобна нежност той описва и трудностите, които среща в процеса на своето разкриване: „Джаз музиката по своята същност е интимна. Вярвате си като група, изграждате доверие един към друг. Съществува огромна интензивност и ви събира споделената емоция да създадете нещо заедно. Затова почувствах, че ако хората разберат, че съм гей, щяха да сбъркат моята интензивност в музиката като интимно привличане. Не исках такава интерпретация да застане на пътя ми към постигането на това, което е важно за мен и в което вярвах. Ако сте искрени и имате талант и сте от типа музиканти, с които хората искат да свирят, на тях няма да им пука какъв е цветът на кожата ви. Може да сте лилави, например. Но това да бъдеш гей беше различен въпрос. Доста пъти ми се е искало хората да кажат нещо друго, когато ме чуят как свиря, защото често репликите бяха: „О, да, ти си гей. Затова, разбира се, че ще свириш лирично и че си един от великите изпълнители на балади. Разбира се.” Но сега изобщо не ме интересува какво мислят хората. Мисля, че музиката трябва да е красива. В красотата няма нищо лошо. Привлечен съм от красотата и лиризма, но не свиря така, както го правя, защото съм гей. Свиря по този начин, защото съм Фред."
Херш започна усилено да работи върху това, което вижда като „най-личното си и вероятно най-амбициозно“ усилие: проект за преживяванията му по време на кома. Изпълнение с дължината на концерт с думи, музика и мултимедийни елементи. „Все още бях жив през това време, докато бях в безсъзнание, но единственият живот, който имах, беше в моите сънища и кошмари. Те бяха невероятно странни, понякога ужасяващи, а понякога и красиви - казва Херш пред New York Times. - Каква форма ще приеме тази музика? Това беше причудливо преживяване. Няма думи, които да го опишат. Надявам се музиката да може."
Пианистът Джейсън Морън изтъква: „Тъй като музиката на Фред е толкова красива, някои хора не я приемат толкова сериозно, колкото трябва. Мисля, че някои хора чуват само цветя, но там има и дълбока почва. Те всъщност не разбират всичко, което се случва. Може би, ако той избере да стене, да присвие очи и направи процеса да изглежда труден, те ще го разберат. Но Фред не се интересува от театрални игри. Фред на пианото е като Леброн Джеймс на баскетболното игрище. Той е самото съвършенство."
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите

Атака с камион остави единадесет жертви и много ранени във Ванкувър, Канада (обновена)
КЕШ клуб
300
3 000
30 000