Фред Херш за нежността

Фред Херш за нежността Снимка: Wikipedia

Няма джаз пианист, който да е способен да извлече драма и красота от соловите си изпълнения повече от Фред Херш.

Израснал като дете-музикална звезда в Синсинати, Фред композира кратки музикални парчета до 7-годишна възраст. До 10-годишен той се включва ежеседмично в местна детска програма в неделя. 

По мнение на брат му - редактор на Sports Illustrated, с когото имат около две години разлика, фактът, че се появява по телевизията и притежава този невероятен талант, му дава много увереност. Херш съставя музикална пиеса за Питър Пан в началното си училище и отхвърля искането на директора да намали или промени музиката.

Приблизително по същото време се включва в музикален конкурс и се представя само с кратка композиция. Обявява, че ще изсвири оригинално творение, озаглавено „Вятърна нощ“, импровизирано в по-голямата си част. С него печели първа награда. 

Баща му - Хенри Херш, адвокат, казва за него: „Не искам да използвам твърде смислово или емоционално натоварена дума, но бих казал, че Фред е... високо настроен или каквото и да е. Той има това, което някои наричат ​​артистичен темперамент."

„Пианото е ударен музикален инструмент - казва Херш. - Може да е оркестър или да пее. И двамата по различен начин сме много ритмични. С две пиана, ти свириш с някой, който може да произведе толкова звук, колкото теб. Трябва да мислиш за себе си като за половин цяло. "

Никога грандиозен и винаги незасегнат от публичността, Херш е яростно, независимо, но и непретенциозно присъствие на джаз сцената в Ню Йорк, откакто се мести в града на 21 години през 1977 г. Той създава над 45 албума като солов изпълнител, а е ръководител на музикална група и дует изпълнител от 1991 г. Неговият труд е ясно разпознаваем като манифест на съвременния джаз.

Музиката на Херш - луксозен, свободно протичащ, безсрамно великолепен джаз - е идиосинкретично, безпогрешно лично творение. Както Бен Ратлиф го описа в ревю на New York Times за представлението в Village Vanguard през 1997 г., Херш е „майстор, който го играе по свой си начин“. 

Неговата решимост да прави нещата „по начина на Фред Херш" се засилва значително от началото на 90-те, когато той оповестява публично своята диагноза СПИН. Той е толкова болен с тежка пневмония, че хората, които са най-близо до него - неговият партньор Скот Морган и брат му Ханк, както и родителите му, мислят за най-лошото в безбройните тежки дни, всеки от които сякаш е последен. 

В началото на 2008 г. вирусът мигрира в мозъка му и Херш страда от свързана със СПИН деменция. Живее известно време в умствена и физическа изолация, халюцинирайки под заблудата, че има силата да контролира времето и пространството и че всички около него планират смъртта му. Той се приближава така ясно до смъртта, че параноята му изглежда практически оправдана. 

В най-предизвикателната точка на заболяването, в края на същата година, Херш изпада в кома и остава в безсъзнание цели два месеца. Той е прикован към легло в болницата „Сейнт Винсент” в Ню Йорк. В резултат на дългия период, прекаран без физическа активност, той губи почти всички двигателни функции на ръцете си и не може да държи молив, камо ли да свири на пиано.

„Това, че съм болен и че осъзнавам, че времето ми е ценно, ме накара да искам да бъда изцяло себе си в музиката си. Реших, че не се интересувам от свирене на определен тип музика за определен тип хора. Така че аз не разчитам на публика. Напълно ме удовлетворява това, което правя, и не ме интересува какво правят другите хора. Любопитното беше, че заради болестта трябваше да се науча да работя с по-ограничена палитра, технически като пианист. В същото време се чувствах по-силен от всякога, творчески. Открих, че имам по-интересни неща да кажа музикално. Трябваше да изразя повече и това, което трябваше да създам и предам, не изискваше техника. Изпитвах много физическа болка и дискомфорт. По-късно разбрах, че бях прикован към леглото, а сънищата, които имах, бяха невероятно странни и загадъчни. Опитвам се да се примиря с това, което преживях, и най-добрият начин, който знам, е да се опитам да го изразя в музика...”, казва Фред пред New York Times.

С подобна нежност той описва и трудностите, които среща в процеса на своето разкриване: „Джаз музиката по своята същност е интимна. Вярвате си като група, изграждате доверие един към друг. Съществува огромна интензивност и ви събира споделената емоция да създадете нещо заедно. Затова почувствах, че ако хората разберат, че съм гей, щяха да сбъркат моята интензивност в музиката като интимно привличане. Не исках такава интерпретация да застане на пътя ми към постигането на това, което е важно за мен и в което вярвах. Ако сте искрени и имате талант и сте от типа музиканти, с които хората искат да свирят, на тях няма да им пука какъв е цветът на кожата ви. Може да сте лилави, например. Но това да бъдеш гей беше различен въпрос. Доста пъти ми се е искало хората да кажат нещо друго, когато ме чуят как свиря, защото често репликите бяха: „О, да, ти си гей. Затова, разбира се, че ще свириш лирично и че си един от великите изпълнители на балади. Разбира се.” Но сега изобщо не ме интересува какво мислят хората. Мисля, че музиката трябва да е красива. В красотата няма нищо лошо. Привлечен съм от красотата и лиризма, но не свиря така, както го правя, защото съм гей. Свиря по този начин, защото съм Фред."

Херш започна усилено да работи върху това, което вижда като „най-личното си и вероятно най-амбициозно“ усилие: проект за преживяванията му по време на кома. Изпълнение с дължината на концерт с думи, музика и мултимедийни елементи. „Все още бях жив през това време, докато бях в безсъзнание, но единственият живот, който имах, беше в моите сънища и кошмари. Те бяха невероятно странни, понякога ужасяващи, а понякога и красиви - казва Херш пред New York Times. - Каква форма ще приеме тази музика? Това беше причудливо преживяване. Няма думи, които да го опишат. Надявам се музиката да може."

Пианистът Джейсън Морън изтъква: „Тъй като музиката на Фред е толкова красива, някои хора не я приемат толкова сериозно, колкото трябва. Мисля, че някои хора чуват само цветя, но там има и дълбока почва. Те всъщност не разбират всичко, което се случва. Може би, ако той избере да стене, да присвие очи и направи процеса да изглежда труден, те ще го разберат. Но Фред не се интересува от театрални игри. Фред на пианото е като Леброн Джеймс на баскетболното игрище. Той е самото съвършенство."

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: