Учени откриха най-здравите хора на Земята

Всичко е свързано с техния уникален начин на живот

Изолирано племе в боливийската Амазонка има най-здравата сърдечно-съдова система и превъзходни когнитивни навици.

Учени, които работят с отдалечени коренни народи в боливийска Амазонка, са открили, че общностите имат много ниски нива на деменция. Новото изследване е продължение на предишната работа. Преди това учените установиха, че в същите популации почти няма случаи на сърдечни заболявания, свързани с възрастта.

Цимане са уникално население от около 17 000 души, живеещи в отдалечени райони на Боливия. През последните няколко десетилетия учените са ги изследвали, за да разберат причините за тяхното необичайно добро здраве в напреднала възраст. Така 85% от възрастните в тази популация не показват признаци на риск от сърдечно-съдови заболявания. Проучване, публикувано в The Lancet, установи, че съдовата възраст на 80-годишния Cymanes е същата като тази на американците, които са с 25 години по-млади от тях.

В ново изследване учените се фокусираха върху здравето на мозъка и разпространението на деменцията. В проекта участваха 435 възрастни Цимане на възраст над 60 години. С помощта на местен екип от внимателно обучени лекари и преводачи, участниците преминаха серия от неврологични прегледи, включително компютърна томография на мозъка и когнитивни тестове.

Само пет случая на деменция са открити в изследваните хора, което съответства на около един процент от изследваната популация над 60-годишна възраст. Това контрастира с приблизително 11% еквивалент от американското население.

Учените са изследвали и 169 души от племето мозети, които генетично и лингвистично са подобни на Цимане. Мозети имали същия нисък процент на деменция, въпреки че живеят в непосредствена близост до съвременното боливийско общество.

Нещо в прединдустриалния естествен начин на живот изглежда предпазва възрастните от двете племена от деменция“, обясняват учените. В допълнение, начинът на живот на Цимане може да поддържа мозъка здрав дори при значително хронично възпаление, което изследователите откриват при сканиране.

Същите учени обясняват и ниското ниво на деменция и сърдечно-съдови заболявания. Докато стареенето се счита за основен рисков фактор за състояния като когнитивен спад, съавторът на изследването Бенджамин Тръмбъл казва, че изучаването на по-възрастните коренни народи може да покаже колко пагубен е съвременният ни начин на живот за здравето в напреднала възраст.