Хората са преминали шест от деветте граници, отделящи планетата от катастрофа

Хората са преминали шест от деветте граници, отделящи планетата от катастрофа Снимка: Freepik

Science Advances: Човечеството е преминало шест от девет критични планетарни граници

Учени от Стокхолмския център за устойчивост установиха, че хората са преминали шест от деветте граници на планетарното „работно пространство“, които разделят човечеството от причиняването на необратими вреди на планетата.

Изследването е публикувано в списание Science Advances.

Концепцията за девет планетарни граници беше предложена през 2009 г. от група учени по земни системи и околна среда, водени от автора на новата статия Йохан Рокстрьом от Стокхолмския център за устойчивост и Уил Стефен от Австралийския национален университет. Според него преминаването на една или друга граница, тоест нарушаването на баланса, застрашава  човечеството.

В новото проучване учените представят за първи път количествени показатели за всички граници. То  също така е установило, че вече са преминати шест граници: изменение на климата, загуба на биоразнообразие, биогеохимични промени (отстраняване на азот от атмосферата и освобождаване на фосфор в океаните), глобално потребление на прясна вода, площ за използване на земята и химическо замърсяване. В същото време балансът се влошава на всички фронтове, с изключение на деградацията на озоновия слой на Земята.

Преминаването на шест граници само по себе си не означава непременно, че ще последва бедствие, но е ясен предупредителен сигнал. Можем да го лекуваме по същия начин, по който лекуваме собственото си кръвно налягане. Кръвното налягане над 120/80 не гарантира инфаркт, но увеличава риска от такъв. Затова се опитваме да го намалим“, обясниха учените.

Концепцията за девет планетарни граници беше необходима, за да се определи безопасно „работно пространство“, в което на човешката дейност може да бъде позволено да повлияе на критични процеси без риск от потенциално причиняване на необратими промени.