COVID-19 събужда спящи вътре в човека ретровируси

COVID-19  събужда спящи вътре в човека ретровируси Снимка: https://pixabay.com/

Учени от Франция, Испания и Мексико откриха, че коронавирусът SARS-CoV-2 може да събуди спящи ретровирусни последователности в човешкия геном, което води до развитие на сериозни хронични заболявания

Това се съобщава в статия, публикувана в   medRxiv.

Изследователите са открилиа, че S-протеинът на коронавируса може да активира гена на човешкия ендогенен ретровирус (HERV) в кръвните клетки, който кодира протеина ENV, участващ в сглобяването на вирусни обвивки. Експресията на протеина ENV в Т-лимфоцитите преди е била свързана с тежък респираторен дистрес синдром при пациенти със SARS-CoV-2, но механизмът остава неизвестен.

По време на експеримента учените добавили рекомбинантен S-протеин към културата с мононуклеарни клетки от периферна кръв на пациенти със SARS-CoV-2. В резултат на това те наблюдавали активирането на гена, кодиращ ENV при 20-30 процента от хората, заразени с COVID-19. Това вероятно показва генетично предразположение сред заразените към активация на ENV и респираторен дистрес синдром.

Известно е, че повече от един процент от човешкия геном са остатъци от ретровируса HERV-W, което е повече отколкото протеин-кодиращите последователности. Някои от тези остатъци, когато се активират, могат да доведат до различни заболявания, включително множествена склероза.