Генетици категорично опровергаха теория на Дарвин

Генетици  категорично опровергаха теория на Дарвин Снимка: https://pixabay.com/

Генетици от Германия и САЩ проведоха ново изследване, в което изучиха възможно най-подробно мутациите, присъстващи в билката Арабидопсис талиана

Те открили, че растението изработва самостоятелно цялостен механизъм, с помощта на който защитава най-важните за него участъци от ДНК, така че да не бъдат засегнати от мутации, пише Nature.

По този начин те успяха да опровергаят една от теориите, предложени от Дарвин. Той казва, че мутациите в жив организъм могат да се появят изключително случайно.

Експертите успяха да установят също, че мутациите започват да се появяват в случаите, когато по някаква причина увредената ДНК не възстановява първоначалната си форма, а създава напълно нови варианти.

Еволюционната теория на Дарвин гласи, че мутациите са случаен процес и най-изгодните варианти се фиксират в крайния резултат. От първата половина на миналия век тази теория е доминирана от идеята, че случайната поява на мутации е реална аксиома.

Откритията, направени преди време от екип от експерти, изискват нов поглед върху ситуацията. Учените отбелязаха, че по-рано се е смятало, че мутациите в растенията възникват случайно. Всъщност те им носят полза и се появяват само когато наистина е необходимо.

Изследването е проведено в Института по биология Макс Планк в Германия. Именно там учените отглеждат изследваните растителни проби в най-защитени лабораторни условия. Поради това тези растения, които са имали определени дефекти, са били в състояние да оцелеят, въпреки че в естествената среда най-вероятно щяха да умрат. По време на изследването е използван метод за секвениране на ДНК, който дава възможност да се установи наличието на над милион мутации. Сред тях се забелязва определен модел.

Било възможно да се установи, че онези части от генома, които влияят на клетъчния растеж, както и на генната експресия, претърпяват мутации само в изолирани случаи, тъй като са надеждно защитени от растението.