Чий е гласът, изпълнил неземната ария на Дивата Plavalaguna във филма "Петият елемент"

Чий е гласът, изпълнил неземната ария на Дивата Plavalaguna във филма "Петият елемент" Снимка: zen.yandex.ru

Изпълнителка на тази космическа ария е албанската оперна певица Инва Мула, притежателка на уникално лирическо сопрано

Много зрители, чувайки  за първи път неземната ария на Плавалагуна (Plavalaguna) във филма "Петият елемент", я смятат за умела симбиоза между човешки и електронен глас. Присъединяващите се звуци на флейта в някои пасажи невероятно много усилват този ефект.

И ако първата част на арията е разпознаваема още от първите звуци, то втората изненадва и възхищава мнозина.

Трагичната опера на Гаетано Доницети по мотиви на романа на Уолтър Скот "Ламермурската невеста" заема почетно място в репертоара на много известни оперни театри по света.

Не веднъж прекрасната ария на Лучия де Ламермур "Сладък звук" в изпълнение на Мария Калас, Анна Нетребко и Натали Десей е звучала по света.

Но знаете ли откъде се е взела тази космическа, втора част на арията на Дивата, която толкова органично подчертава цялата фантастичност на сюжета? И чий глас, отвъд пределите на човешките възможности, звучи в нея?

Този, който толкова талантливо "довършва" арията на Доницети е филмовият композитор Ерик Сера - неизменен автор на музиката към филмите на режисьора Люк Бесон. Негови са саундтраците, звучащи в кинолентите "Леон", "Никита", "Синята бездна".

Но вокализмът "Танцът на дивата", с която той допълва арията на Плавалагуна, може да се нарече едно от най-добрите му творения, не отстъпващо по великолепие и сложност на партията на Лучия.

Албанската оперна певица Инва Мула, притежателка на уникално лирично сопрано, изпълни тази космическа ария. Но ако с класическата партия Инва се справя без много труд, то втората, финална част не минава без компютърни ефекти. Оттук се появява и чувството за нереалност на гласа.

Обхватът на вокализма се оказа твърде широк за певицата и на Сера му се налага да го "прекрои": високите ноти са изпълнени от Инва, а ниските - от самия композитор. След това звукорежисьорът на филма смесва гласовете и ги обработва чрез компютър. Така се появяват най-чистите преходи от басовите ноти до колоратурната височина.

След като вече сме научили за тези "компютърни игри", става ясно защо в арията на Плавалагуна, която сега е част от репертоара на Инва, няма такива плътни ниски ноти.

След излизането на филма, много изпълнители, не знаейки и не предполагайки за техническите нюанси на записа, се опитват да се превъплътят в ролята на космическа дива (Виктория Оганесян, Димаш Кудайбергенов, Джейн Чанг и др) . И мнозина успяват, което доказва още веднъж, че възможностите на човешкия глас са неограничени.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: