Психология на паническите покупки
- Финансов компас
 - Източник: Süddeutsche Zeitung
 - Автор:
 
                                
                                                            
                                „Много въпроси, свързани с коронавирусната епидемия, все още са без отговор, но една закономерност все пак има: учените са разбрали какви психични признаци карат хората да се запасяват с тоалетна хартия“, съобщава Süddeutsche Zeitung.
След като много страни въведоха ограничения за социални контакти, възникна странно явление: разумни възрастни започнаха да се запасяват с тоалетна хартия, чието количество далеч надвишава техните нужди. Продажбите на някои производители нараснаха със 700%. Но кои хора купуваха най-много? И защо?
Психолози и икономисти от Мюнстерския университет, университета в Сейнт Гален и Института за еволюционна антропология „Макс Планк" в Лайпциг са анкетирали повече от хиляда възрастни чрез социалните мрежи, за да изследват как покупката на тоалетна хартия и чертите на характера са взаимосвързани.
Резултатите от изследването бяха публикувани в научното списание Plos One. Голяма роля вероятно е играло субективното усещане на страх. Този, който особено силно е усещал опасността от вируса, е бил по-предразположен към панически покупки.
„Колкото по-голям е страхът от епидемията, толкова по-често хората са посещавали магазините, вземали са по няколко пакета и натрупали големи запаси", пишат авторите на изследването.
Наред с емоционалната нестабилност, желанието за запаси може да бъде подсилено от характерни черти като перфекционизъм и ангажираност.
Онези, които методично правят планове и действат преди събитията, във времена на несигурност очевидно са по-склонни да създават прекомерни резерви. Тоест, перфекционистите, противно на общоприетото схващане, невинаги действат рационално.
„Така не егоизмът и себелюбието са карали хората да правят панически покупки, а типични черти на характера", казват авторите на изследването .
 
„Вероятно тоалетната хартия функционира като субективен символ на безопасността - може би нейната покупка е била своеобразно проявление на предубедена активност, за да се успокои конкретният човек“, казва изследователят Тео Топе.
                            
                            
                                                                                        
                                                        
                        След като много страни въведоха ограничения за социални контакти, възникна странно явление: разумни възрастни започнаха да се запасяват с тоалетна хартия, чието количество далеч надвишава техните нужди. Продажбите на някои производители нараснаха със 700%. Но кои хора купуваха най-много? И защо?
Психолози и икономисти от Мюнстерския университет, университета в Сейнт Гален и Института за еволюционна антропология „Макс Планк" в Лайпциг са анкетирали повече от хиляда възрастни чрез социалните мрежи, за да изследват как покупката на тоалетна хартия и чертите на характера са взаимосвързани.
Резултатите от изследването бяха публикувани в научното списание Plos One. Голяма роля вероятно е играло субективното усещане на страх. Този, който особено силно е усещал опасността от вируса, е бил по-предразположен към панически покупки.
„Колкото по-голям е страхът от епидемията, толкова по-често хората са посещавали магазините, вземали са по няколко пакета и натрупали големи запаси", пишат авторите на изследването.
Наред с емоционалната нестабилност, желанието за запаси може да бъде подсилено от характерни черти като перфекционизъм и ангажираност.
Онези, които методично правят планове и действат преди събитията, във времена на несигурност очевидно са по-склонни да създават прекомерни резерви. Тоест, перфекционистите, противно на общоприетото схващане, невинаги действат рационално.
„Така не егоизмът и себелюбието са карали хората да правят панически покупки, а типични черти на характера", казват авторите на изследването .
„Вероятно тоалетната хартия функционира като субективен символ на безопасността - може би нейната покупка е била своеобразно проявление на предубедена активност, за да се успокои конкретният човек“, казва изследователят Тео Топе.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:
Европа развива мащабна инфраструктура за изкуствен интелект
В Турция цените на дизеловото гориво се повишиха заради санкциите срещу „Лукойл“
Поради недостиг на газ: Призоваха украинците да се обличат в по-дебели дрехи вкъщи
Европейският съюз отпусна на Украйна нов транш помощ
Русия използва за своята пропаганда трагична трудова злополука в Италия
Вучич отстъпи: в Сърбия ще има предсрочни парламентарни избори
В Новогодишната нощ потребителите ще могат да плащат и в левове, и в евро
Microsoft ще инвестира 8 милиарда долара в Обединените арабски емирства
Европейската комисия търси начини за финансиране на Украйна за 2026–2027 г.
КЕШ клуб
                        300
                        3 000
                        30 000