Анализ: Трябва ли децата да се връщат на училище по време на глобална зараза?

Анализ: Трябва ли децата да се връщат на училище по време на глобална зараза?

® Photo by Feliphe Schiarolli on Unsplash


В Дания училищата живеят с новото нормално. Учениците от различни класове имат отделен вход, след което следват еднопосочна система до и от класните си стаи, така че да не минават покрай други по стълбите и в коридорите. Веднъж влезли в класната стая, всяко дете има двойно бюро до себе си, осигурявайки разстояние два метра един от друг. Що се отнася до времената за почивка, зависи от датските учители да станат полицаи, когато става въпрос за поддържане на двуметровото правило.

Никой не би спорил, че новата система е идеална, но тя работи.

Днес Белгия се присъединява към Дания и много други при отварянето на начални и средни училища - с тези строги условия, разбира се. Но в други страни бушуват спорове за учениците, които се връщат в класната стая; най-вече във Франция и Англия.

В петък във Великобритания се проведоха дискусии между синдикатите и правителствените научни съветници. Срещата беше неубедителна и критиците на плана на правителството заявиха, че тя поражда повече въпроси, отколкото отговори.

Учителите там, както и на други места, са загрижени, че децата ще хванат или ще помогнат за разпространението на коронавируса - на други ученици, на себе си и в крайна сметка на членовете на семейството си. Те също твърдят, че е почти невъзможно да се държат по-малки деца на безопасно разстояние един от друг.

Правителството на Обединеното кралство прие, че има рискове. Майкъл Гоув, министър на кабинета - и бивш министър на образованието - каза през уикенда: „Единственият начин да се гарантира, че никога няма да хванете коронавирус, е да останете напълно у дома. Винаги, винаги, винаги при всяко отслабване на тези ограничения съществува риск хората да хванат коронавируса."

Въпреки това някои твърдят, че училищата са безопасни. В проучване на Националния център за имунизационни изследвания и надзор, който се фокусира върху случаите на COVID-19 в училищата в Нов Южен Уелс, се казва, че „децата не са основните двигатели на разпространението на COVID-19 в училищата или в общността“.

Центърът заяви, че неговите открития са в съответствие с други проучвания, които доказват ограничено разпространение сред децата и към възрастните. Макар да има толкова информация по отношение на новия коронавирус и да се откриват все повече данни и доказателства, засега няма категорични отговори.

И не всички държави позволяват на училищата да се завърнат. Италия, например, заяви, че учениците няма да се върнат на училище до септември. На острова Северна Ирландия и Шотландия не следват примера на Англия, а вместо това избират да изчакат, докато лятото свърши.

Но има рискове и щети, нанесени от продължителното затваряне на училища. Нека разгледаме първо икономиката. Ако училищата са затворени и грижите за децата са ограничени, много родители не могат да отидат на работа.

Проучване от 2009 г., което моделира ефектите от закриването на всички училища и официални дневни центрове в Америка за един месец, поставя разходите на 0,1-0,3% от БВП. Продължителното затваряне няма да помогне за възстановяването му.

Затворените училища също нанасят удар на най-бедните. Децата, които са в най-неравностойно положение, както и тези, които невинаги имат подкрепата, от която се нуждаят у дома, са тези, които ще изостанат най-много. Именно тези деца е по-малко вероятно да имат бързи компютри, книги и родители, които могат да помогнат.

Училищата също предлагат и училищни обяди. За бедните деца училищата могат да осигурят най-питателната храна, която ще получат в даден ден.

Тук няма лесни отговори. Повторното отваряне на училищата определено е риск, но изглежда балансиран риск и такъв, който в дългосрочен план може да се окаже най-малко вредният вариант.

Прочетете още за:
анализ локдаун училища

  0 
  0