Четири важни съвета за бизнес-лидерите в условията на пандемия

Четири важни съвета за бизнес-лидерите в условията на пандемия Снимка: pixabay.com

Сътресенията и опустошенията, причинени от Covid-19, промениха света.

Вирусът отне живота на повече от 5 милиона души и сериозно разклати световната икономика. Налице е цялостен спад в производителността на труда във всички сектори, а 40% от служителите са демотивирани. Затова качествата на лидерите в подобен период са особено важни и предполагат няколко ключови умения от решаващо значение за преодоляване на кризата, посочва theconversation.com.

Първо, бъдете съпричастни. Ефективните лидери трябва да проявяват разбиране към чувствата, мотивацията и емоциите на хората, които работят за тях. Емпатията към служителите е решаваща сега, когато много хора са изправени пред тревожност, стрес, спад на доходите и приспособяване към нови условия на работа. Лидерите трябва да покажат, че са хора – за да им отговорят служителите със същото.

Добър пример е Арне Соренсън, главен изпълнителен директор на Marriott, най-голямата хотелска верига в света с около 121 000 служители. В началото на пандемията, когато приходите на Marriott намаляха драстично, Соренсън изпрати видеосъобщение, с което изрази съчувствието си към служителите и техните семейства, уверявайки ги, че нещата ще се оправят. Той прояви съпричастност – или силно лидерство.

Бъдете решителни. В кризисни условия действайте бързо, защото в ситуация на бързи промени успяват компаниите, които могат да реагират бързо. Действайте решително, идентифицирайте, анализирайте и оценявайте рисковете и вземайте решенията си бързо, но и обмислено.

Така напр. Amazon излезе от пандемията по-силна, заради решенията, които Джеф Безос взе в началото. Хората се оказаха затворени в домовете си и Безос бързо прецени, че при тези условия натоварването на веригата за доставки ще се увеличи многократно. Той нае 175 000 допълнителни служители, като увеличи заплащането им с € 3 на час. В резултат на това, печалбите на Amazon по време на пандемията скочиха. 

Което води до следващото правило - разпознавайте и използвайте възможностите. Пандемията беше период на огромен скок за новите и съществуващите вече възможности. Способността да вижадате възможности там, където другите виждат хаос и проблеми, е жизненоважна. Вариантите са от разширяване към нововъзникващи пазари до продажба на нови продукти и адаптиране на съществуващи услуги, като например ресторантите, които се преврърнаха в заведения, доставящи храна за вкъщи.

Zoom, копманията-доставчик на софтуера за масови видео-конферентни връзки, е класически пример за подобна адаптаци. Изпълнителният директор Ерик Юън бързо осъзна, че в резултат на пандемията и независимо от развитието ѝ, дистанционната работа ще остане неизменна част от трудовата практика. Той разпозна и използва възможностите и привлече към Zoom корпорации с големи разходи, плюс хората, които използваха софтуера безплатно. 

И последно, но не и по значение - стремете се да влияете и мотивирате хората. В тази посока лидерите трябва да бъдат ролеви модели, за да могат служителите да им подражават, особено в трудни времена.

Например, Карстен Шпор, главен изпълнителен директор на Lufthansa, още преди пандемията се оказа изправен пред изключително трудна и трагична ситуация през март 2015 г., когато пилот-самоубиец умишлено катастрофира самолет на компанията, убивайки 150 пътници. В настъпилата криза Шпор показа честност и пое отговорност. Това впечатли служителите му и изгради в компанията култура на доверие – неотменен фактор за ефективна работа.

Лидерството е лично развитие и бизнес-лидерите трябва сами да градят собствените си умения. Никой не е перфектен и не за всичко има отговори, но добрите лидери трябва да покажат, че каквото и да се случи, животът продължава и след неуспеха може да дойдат по-добри дни, ако се извлекат уроците, колкото и да са болезнени.

Последвайте ни в ТЕЛЕГРАМ

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: