Древни игли от денисова пещера са на повече от 50 хиляди години

Древни игли от денисова пещера са на повече от 50 хиляди години Снимка: lifeglobe.net

В момента това са най-старите известни игли в света - направени са от първите хора

Шокиращата археологическа находка в денисова пещера (в Русия) е на не по-малко от 50 000 години, но не е била създадена от хомо сапиенс, съобщава интернет порталът lifeglobe.net.

Седемсантиметровите игли са били създадени и използвани от нашите изчезнали денисови (Нomo denisova) предци - новооткрит вид хоминиди. По време на ежегодните летни археологически разкопки учените откриват инструмент за шиене с отверстие за конец. Смята се, че пещерата в Горни Алтай пази тайните за произхода на човека. Артефактът е запазен в такова състояние, че може да се използва дори след 50 000 години. Иглата е направена от кост. В момента това е най-старата известна игла в света.

Иглата се разглежда като доказателство за това, че изчезналите денисови хора са били по-умни, отколкото се смяташе преди. Тя се е появила около 10 000 години по-рано от сложните украшения и полираните ювелирни  бижута, създадени от денисовците от хлорит. Иглата е изработена от кост на птица, която все още не е идентифицирана

Според руски учени тази игла пренаписва историята, тъй като най-старият известен обект датира отпреди около 40 000 години. Пещерата дава серия от откровения за този древен предшественик на човека. През 2008 г. сибирски учени откриват тук кост от пръста на младо момиче, за което се смята, че е живяло преди около 41 000 години. Изследването показва, че момичето е генетично отделено както ат неандерталците, така и от съвременните хора.

През 2010 г.  анализ на горен кътник на младо момче, открит в пещерата десет години по-рано, показва, че зъбът е принадлежал на денисовец. Слоевете на пода на пещерата говорят за това, че хората са живели в нея 282 000 години. Учените смятат, че денисовите останки датират от периоди преди 170 000 години.

Сред другите важни находки си струва да се отбележат ювелирните украшения. През 2008 г. в пещерата е открита гривна и оттогава учените предполагат, че денисовците всъщност са по-технологично развити от неандерталците и от хомо сапиенс от онова време. Изследователите установяват, че в част от гривната е пробито отверстие с такава точност, че може да се направи само с високоскоростно свредло, аналогично на това, което ние използваме днес. Тя също така е била внимателно шлифована и полирана, с добавена плътна висулка в центъра, вероятно висяща на малка кожена каишка.

Пещерата също така предоставя доказателство за кръстосването на съвременния хомо сапиенс както с денисовците, така и с неандерталците. Освен това с помощта на находките става възможно да се докаже, че древният човек е мигрирал от Африка около 35 000 години по-рано, отколкото предполагаха експертите.