Бъдещето на автомобилите е в свързването им с интернет

Бъдещето на автомобилите е в свързването им с интернет Снимка: futureforall.org

Очаква се пазарът на т.нар. свързани автомобили до 2027 г. да достигне $ 250 млрд.

Според публикация в weforum.org по-добрата интернет свързаност на автомобилите ще се превърне в техническа норма и това ще донесе фундаментална промяна в автомобилостроенето – от превозно средство возилата ще се превърнат в инструмент за придвижване от точка до точка чрез интегрирането им в един глобален транспортен хъб.

Свързаните автомобили имат явни предимства, тъй като са потенциално по-безопасни и за пътуващите, и за околната среда. Те предоставят на автомобилната индустрия голямо поле за иновации и експертите смятат, че това е бъдещето на автомобилната индустрия, което ще предефинира мобилността такава, каквато я познаваме сега, в посоката на интернета на нещата (IoT). 

Първо, подобрената безопасност. Според ООН всяка година в резултат на пътнотранспортни произшествия умират приблизително 1,3 милиона души, а между 20 и 50 милиона получават различни по степен наранявания. Над половината от всички смъртни случаи са уязвимите участници в движението, т.е. пешеходци и велосипедисти. Въвеждането на комуникативни превозни средства ще позволи директен поток от информация между участниците в трафика, пешеходците и управлението на пътната инфраструктура. Това означава, че водачите ще бъдат предупреждавани за опасности в близост, например аварирали превозни средства, което ще намали вероятността от инциденти и ще подобри значително пътната безопасност.

Вторият фактор е потребителският интерес. Търсенето на устройства за свързаност се увеличава, тъй като хората опознават все по-добре предимствата на мобилните връзки. Според пазарни анализи 40% от потребителите биха сменили автомобилите си, дори любимата си марка, за да имат по-добра свързаност, като в Китай например на това мнение са 61% от шофьорите. Превозните средства с добра интернет връзка ще позволят на водачите да използват времето си за работа, развлечения, стрийминг на музика, аудио книги или просто време за общуване със спътниците. Търсенето на луксозни возила, които предлагат всички удобства на дома, никога не е било по-голямо. Смята се, че още през следващата година по световните пътища ще има над 125 милиона леки автомобили с вградена свързаност, което е 270% увеличение спрямо 2018 г. 

Третият определящ фактор е влиянието върху околната среда. Интернет връзката на автомобилите ще помогне за предотвратяване на задръстванията в трафика. Комуникацията между превозното средство и управлението на инфраструктурата ще се осъществява директно, без преминаване през мобилна мрежа. Това може да предупреди шофьорите за алтернативен път, червен светофар или задръстване и предполага коригиране на скоростта, съответно – икономия на гориво и по-малко емисии изгорели газове. Не бива да се пренебрегва и фактът, че хибридните и електрическите автомобили по правило внедряват всякакви иновации, така че добрата интернет свързаност ще допринесе за разрастването и на техния пазар.

Четвъртият сериозен фактор е възможността за алтернативни приходи за автопроизводителите, тъй като ефектът на вградената интернет свързаност не се ограничава с продажбата на така оборудвания автомобил. Добрата интернет връзка ще позволи създаването на постоянни контакти с клиентите и възможности например за дистанционна диагностика, прогнозиране на поддръжката и други онлайн услуги – въпрос на изобретателност.

С тези четири основни аргумента бъдещето на свързаните превозни средства се очертава като още една перспективна възможност за иновации в автомобилостроенето.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: