Ще доведе ли „отмъстителното пътуване” до катастрофа за околната среда

Ще доведе ли „отмъстителното пътуване” до катастрофа за околната среда Снимка: Photo by chuttersnap on Unsplash

След блокировките по време на пандемията хората искат да наваксат за изгубеното време, в което не са могли да пътуват и да пазаруват свободно - но на каква цена?

В Китай нормалният живот започва да се възобновява, след като страната беше в строго блокиране за няколко месеца. Но в резултат на това ново явление на COVID-19, предизвикано от „отмъстително харчене“ (прекомерено харчене вследствие на блокировките - бел. ред.), обхвана нацията. Един от най-известните магазини на Hermès в Гуанджоу направи оборот 2,4 милиона евро в първия ден, в който  отвори врати, показвайки, че хората имат желание да компенсират изгубеното време при карантината.


Един сектор, към който хората са особено нетърпеливи да се върнат, е пътуването. В световен мащаб въздушните пътувания намаляха с около 40 на сто в началото на пандемията, предотвратявайки емисиите на 344 тона въглерод. Но експертите се опасяват, че увеличаването на разходите за възстановяване на туризма може да доведе до „отмъстително пътуване“, след като хората се опитват да компенсират загубеното време.


Когато броят на хората, пътуващи след икономическата рецесия през 2008 г., намаля, въглеродните емисии от въздушното пътуване спаднаха с около 5 до 7 на сто. След като потребителите отново имаха пари да пътуват, този спад по същество беше заличен от 6-процентово увеличение през 2010 г.


Какво можем да научим? Подобен отскок може да се случи, след като огнището на коронавирус е под контрол. С пандемията, която пречи на хората да вземат обичайната си лятна почивка, мнозина търсят да компенсират отменените празници. Проучване на пътуващите в Северна Америка от туристическата компания Fuel установи, че 59 на сто все още искат да пътуват през 2020 г., а три четвърти търсят почивка през следващите 18 месеца.


Но след като случаите в Пекин започват да нарастват отново, 60 процента от полетите са отменени, според държавни медии, ограничавайки пътуването за пореден път. Заплахата далеч не е приключила, което позволява на екологичните групи да имат повече време да поискат промени в авиационната индустрия преди потенциален бум на пътуванията.


Авиокомпаниите, изправени пред финансови проблеми, могат да бъдат спасени от правителствата - но променящият се пейзаж може да означава, че парите идват със „зелени" ограничения.


Във Великобритания 26 компании, включително Greenpeace, писаха на финансовия министър Риши Сунак за опасенията, че публичните пари, използвани за подпомагане на авиокомпаниите, могат да предизвикат скок в емисиите. Компании като Virgin Atlantic и easyJet твърдят, че са поискали милиони евро без „обещания да почистят бизнеса си или да защитят климата“, казва Greenpeace.


Вместо да позволи на индустрията да се върне към „разрушителния бизнес, както обикновено“, отвореното писмо помоли правителството да наложи промени като такса за чести полети, което ще добави по-високи данъци към полетите за хора, които пътуват по-често.


С европейската „зелена" сделка в основата на възстановяването след COVID-19 авиокомпаниите могат да видят как условията, основани на изменението на климата, са свързани с парите, които могат да получат от правителствата в ЕС. Председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен казва, че тези компании трябва да плащат за техния нарастващ принос към емисиите на парникови газове, дори като се имат предвид ефектите от коронавирусната криза. „С настъпването на глобалното възстановяване - каза Урсула фон дер Лайен пред Европейския парламент - глобалното затопляне няма да се забави."

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: