Европейският автомобилен пазар продължава да се свива

Европейският автомобилен пазар продължава да се свива Снимка: bgonair.bg

В България спадът е с 16,5%

Продажбите на нови автомобили в ЕС се понижиха за втори пореден месец от началото на годината, тъй като въведените в Европа ограничителни мерки и несигурността заради коронавирусната пандемия продължават да оказват силно негативно влияние върху търсенето, съобщи БНР. В същото време последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) отчитат поредно понижение при регистрацията на нови автомобили и в България.

Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през февруари с 19,3% спрямо същия месец на 2020 г., достигайки 771 486 нови автомобили, след като през януари се понижиха с 24%. Това са най-слабите данни от 2013 г. насам.

ACEA отбеляза, че причина за поредния спад са оставащите в сила рестриктивни мерки в цяла Европа, целящи да ограничат текущата вълна на COVID-19.

Всичките четири водещи автомобилни пазари в ЕС регистрират загуби през миналия месец, като най-малък спад от 12,3% при продажбите на нови автомобили беше отчетен в Италия, следван от понижение с 19% в Германия, с 20,9% във Франция и с 38,4% в Испания.

През първите два месеца на 2021 г. новорегистрираните автомобили в ЕС се понижиха с 21,7% спрямо същия период на 2020 г., достигайки 1 498 116, като в Испания този спад беше с цели 44,6%, в Германия с 25,1%, във Франция с 14,2% и в Италия с 13,1%.

Обобщените данни на ACEA за ЕС вече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31 януари 2020 г. Само в рамките на Обединеното кралство продажбите на нови автомобили през февруари се свиха силно с 35,5% до едва 51 312 броя спрямо година по-рано, докато за първите два месеца на 2021 г. беше отчетен спад от 38,1%.

В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители показват за пореден месец, че коронавирусната криза продължава да засяга много сериозно автомобилния пазар и у нас.

Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се понижиха през февруари с 16,5% до 1660 броя спрямо година по-рано, а през първите два месеца на 2021 г. те се свиха с 20,6% спрямо същия период на 2020 г.

По тези показатели нашата страна се намира в „златната среда" спрямо останалите страни членки на ЕС, след като обаче през голяма част от миналата година заемаше едно от последните места.

За цялата 2020 г. регистрацията на нови автомобили в нашата страна се срина с цели 36,8% до общо 22 368 спрямо 35 371 през 2019 г.

Всички водещи автомобилни компании в ЕС отбелязаха спадове на продажбите през февруари и през първите два месеца на настоящата година.

Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант „Фолксваген" (Volkswagen Group) се понижиха през февруари със 17,4% на годишна база и с 22,6% през първите два месеца на годината спрямо същия период на 2020 г., когато обаче коронавирусната пандемия все още не беше засегнала Европа. В същото време Volkswagen увеличи слабо своя пазарен дял през февруари до 25,8% от 25,2% година по-рано, а в рамките на януари - февруари пазарният ѝ дял се сви леко до 25,6% от 25,9% през първите два месеца на 2020 г. Данните показват, че „Фолксваген" запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.

Понижение през февруари с 9,1% отбелязаха продажбите на нови автомобили на немската компания BMW Group (спад с 11,6% от началото на годината), докато продажбите на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха с 19,1% през февруари (и с 16,7% през първите два месеца на годината).

Понижение с 21,7% през февруари беше отчетено от автомобилния консорциум Stellantis (обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot), като спадът от началото на 2020 г. беше 23,8 на сто спрямо януари - февруари 2020 г.

Двете компании (Fiat и Peugeot) се обединиха официално в общ автомобилен консорциум под името Stellantis през миналата година.

Другата голяма френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) отбеляза спад на продажбите на нови автомобили през февруари от 27,9% и с 24,8% през първите два месеца на настоящата година.