Забравила ли е администрацията на САЩ за забраната на TikTok? Не.

Забравила ли е администрацията на САЩ за забраната на TikTok? Не. Снимка: unsplash.com

Министерството на търговията наруши мълчанието си в последния възможен ден

Срокът от 90 дни, наложен на собственика на TikTok ByteDance да продаде своите американски активи, беше изтекъл в четвъртък, 12 ноември, но компанията заяви, че не е получила обратна връзка от административния комитет на САЩ, който наблюдава предложената сделка през последните два месеца. Поради това ByteDance кандидатства за удължаване с 30 дни и подаде петиция до Апелативния съд на САЩ с искане за яснота по въпроса. Накрая, Министерството на търговията отговори, казвайки, че все още няма да изпълни заповедта си, пише AndroidPolice. 

В четвъртък Министерството на търговията каза в изявление, че забраната "няма да влезе в сила в очакване на по-нататъшни правни промени." То се позовава на предварителна заповед срещу забраната му още през септември, решена от окръжен съдия във Филаделфия, след като трима американски създатели на съдържание от TikTok заведоха дело. Според Wall Street Journal съдията е казал, че предложеното спиране представлява заплаха за “силния обмен на информационни материали“ и ще надхвърли властта на правителството. Министерството на търговията се съобразява с тази заповед. 

Това означава, че засега TikTok ще остане достъпен за американците. Администрацията на Тръмп поиска от собственика на TikTok ByteDance да продаде американските си операции на американска компания и още през септември беше договорена сложна сделка, включваща Oracle и Walmart, но се оказва, че администрацията на САЩ е замълчала, след като първоначално е одобрила споразумението. Това може би не е изненадващо, като се има предвид, че вниманието на лагера на Тръмп беше изцяло насочено към изборите през последните седмици, както и върху последствията от тях. 

В изявление, предоставено на The Verge преди отговора на Министерството на търговията, екипът на TikTok потвърди ангажимента си да работи с американските власти, за да се справи със загрижеността за сигурността и за да изпълнени изискванията, но не е в състояние да направи това без непрекъснато сътрудничество. Не е ясно какво ще се случи в четвъртък, когато крайният срок премине, но вероятно приложението TikTok на американските телефони няма да изчезне моментално. 

Ето пълното изявление на TikTok: 
„В продължение на една година TikTok добросъвестно се ангажира с CFIUS, за да отговори на опасенията за националната сигурност, въпреки че не сме съгласни с неговата оценка. През почти двата месеца, откакто президентът даде предварителното си одобрение на нашето предложение за удовлетворяване на тези опасения, ние предложихме подробни решения за финализиране на това споразумение, но не получихме съществени отзиви за нашата обширна рамка за поверителност и сигурност на данните. 

Днес, с предстоящия краен срок за CFIUS на 12 ноември и без удължаване, нямаме друг избор, освен да подадем петиция в съда, за да защитим нашите права и тези на нашите над 1500 служители в САЩ. Оставаме ангажирани да работим с администрацията, както бяхме през цялото време, за разрешаване на повдигнатите от нея проблеми, но нашето правно предизвикателство днес е защита, за да се гарантира, че тези дискусии могат да се проведат.“