Кризата при американските авиокомпании расте

Кризата при американските авиокомпании расте Снимка: pixabay.com

Спасителните фондове са на изчерпване.

Авиоиндустрията се надява да избегне катастрофа, тъй като нейните спасителни фондове приключват, каза Иън Дънкан в The Washington Post. „Пътуването по въздух е закъсало и вози около 700 000 пътници на ден, което е едва една трета от нормалния си темп“, а над 1800 американски самолета все още са паркирани поради съкращения на обслужването. 

През март депутатите дадоха на авиокомпаниите заем от 25 млрд. долара и още „25 млрд. долара помощ, при условие че няма да съкращават работници до октомври“. Очакваха дотогава вирусът да бъде овладян или поне да бъде осигурен друг пакет от икономически стимули.

Нито едното, нито другото се случи. American Airlines, след като вече е загубила 23 000 работници чрез доброволни изкупувания и освобождаване, е готова да уволни още 19 000 от своите 107 000 служители веднага тази седмица; United Airlines очаква да добави още 12 000 към броя на безработните и планира намаление на работата за 2800 пилоти.

Призивите на авиокомпаниите към летци и депутати стават все по-настоятелни, каза Ники Айнщайн в Bloomberg. Главният информационен директор на American Airlines Мая Лайбман заяви, че от всички мъки, които нейната компания е преживяла, включително 11 септември, това „обира точките по отношение на кризи“. 

Едно скорошно проучване - спонсорирано от авиокомпанията - установи, че „комбинираните предимства на носенето на маска на закрито и системите за филтриране на въздуха HEPA“ намаляват риска за пътниците с по-малко от 1% да се заразят с COVID-19 по време на полет. Убеждаването на обществеността в това обаче „би могло да е петгодишна битка", според Международната асоциация за въздушен транспорт.

Една от причините авиокомпаниите да са толкова публично видими относно своите проблеми е, че виждат перспективата за повече помощ, каза Лорън Силва Лафлин в Breaking Views. Ситуацията вероятно не е еднакво ужасна за всяка авиокомпания: Delta и Southwest Airlines засега избягват съкращения. American Airlines, от друга страна, „взе почти 11 млрд. долара държавна помощ и държавно субсидирани заеми“ и набра още 2 млрд. долара дълг и собствен капитал. 

За съжаление, изчерпването на правителствения пакет за помощ не носи щети само на авиокомпаниите, каза Брук Съдърланд. Първата спасителна програма предвиждаше компаниите да продължат да „поддържат минимални нива на обслужване по маршрутите, по които са летели преди пандемията“. Загубата на тези гаранции означава „още мъка за поддръжката и ремонта“. 

Нараства и загрижеността относно дългосрочното въздействие върху бизнес пътуванията, каза Андрю Еджклиф-Джонсън във Financial Times. Тъй като по-често летци се приспособяват към работата у дома, до 25 процента от корпоративните пътувания може никога да не се върнат. Постоянното оттегляне на пътници може да доведе до трайни последици за индустрията. 
 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: