Airbus пуска водородни самолети до 2035 г.

Airbus пуска водородни самолети до 2035 г. Снимка: Pixabay

Производителят иска да бъде първият, който пуска самолет, задвижван от водород, осигурявайки си по този начин огромно конкурентно предимство.

Airbus повдига булото върху визията за „зеления” си самолет, демонстрирайки амбиция да поеме световното лидерство при производството на този вид летателни апарати. Намерението на компанията е да пусне в експлоатация първия комерсиален водороден самолет цели петнадесет години по-рано от заявения график в индустрията. Водородът е чисто гориво, което отделя само пари при изгарянето си.

Двадесет и четири часа преди Boeing, който представя днес резултатите от своята програма ecoDemonstrator за 787 Dreamliner, Airbus предостави публична информация за трите си „концептуални самолета“ с кодово име ZEROe. Първите два, с турбореактивен двигател за 120-200 пътници и с турбовитлов винт за 100 пасажери, показват познатия силует на тръба с крила. Докато третият е летящо крило с капацитет до 200 пасажери, като крилото е интегрирано в самия фюзелаж. И трите концепции ZEROe са водородни хибридни самолети, захранвани с водород чрез модифицирани газотурбинни двигатели.

Airbus проведе тестове и изпитания на земята и във въздуха и понастоящем целта е да се стартира програмата за пускане на екологичния самолет в експлоатация до 2035 г.

Залогът е голям както за Airbus, така и за американския Boeing и за китайския Comac, както може би и за някои други неавиационни играчи, свикнали да мислят по различен начин от традиционните производители на самолети. Този път става въпрос за гигантски скок в науката и технологиите, за да се разработи самолет с нулеви емисии, базиран на водород. Гийом Фори, изпълнителен президент на Airbus, не крие амбицията си: „Възнамеряваме да играем водеща роля в този най-важен преход, който нашата индустрия някога е осъществявала. Нашата визия за бъдещето с нулеви емисии е смела и концепциите, които разкриваме, позволяват да се види силното ни желание да успеем.”

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: