Антигерои на борбата с климатичните промени

Антигерои на борбата с климатичните промени Снимка: thewest.com

Всички знаменитости „четкат” имиджа си, участвайки в „климатични” кампании, но реално малцина се отказват от неекологичните си привилегии като частни самолети например

Не е изненада, че най-богатите произвеждат ужасяващо непропорционално количество емисии въглероден диоксид – според Института за политически изследвания (IPS), в САЩ на А-класата (1% от американското общество) се падат около 50% от емисиите, свързани с авиацията. 

Докато много от най-големите звезди са предоставили гласовете и лицата си на борбата срещу изменението на климата, други си остават символ на разточителен живот и нерегулирани въглеродни емисии. Към тази „компания” принадлежат и бизнес-олигарсите, петролните магнати, собствениците на промишлени гиганти във всеки сектор и др., отбелязва Euronews.

Американската поп-звезда Тейлър Суифт оглави списъка през 2022 г. с отделените при пътуванията ѝ с нейния частен джет 8 300 метрични тона парникови емисии (1184 пъти повече от средния въглероден отпечатък на всеки земен жител). 

Според проучване на The Guardian, само през 2023 г. 200 знаменитости и бизнес-магнати са използвали 44 739 пъти частните си самолети, произвеждайки около 415 518 тона въглероден диоксид – т.е., колкото ежегодния въглероден отпечатък на 40 000 британски граждани.

В списъка са имена, за които се пише всеки ден – от Илон Мъск до рок-ветераните The Rolling Stones, инфлуенсърките-милионери Ким Кардашиян и Кайли Дженър (които често публично кършат пръсти, „притеснени” от глобалното затопляне), Бил Гейтс, Джеф Безос, Стивън Спилбърг, Опра Уинфри и дори сър Елтън Джон, който през 2019 г. „компенсира” пътуването на принц Хари и съпругата му с частен самолет, за да „подкрепи неговия ангажимент към околната среда“.

Именно компенсирането е все по-модният начин на знаменитостите "да ограничат" екологичните щети, които причиняват, спестявайки си и „негативни” имидж-нюанси: купуват си кредити, "балансирайки" с пари неприятно голямото количество въглеродни емисии, съпътстващи звездния им начин на живот. 

Singer Chris Martin of British band Coldplay performs at Parken Stadium in Copenhagen, Denmark, July 2023.
Coldplay's tour - 47% less CO2, снимка - Еuronews

Според говорител на Тейлър Суифт, певицата е „откупила” своито въглеродни емисии с „компенсаторни кредити” на поне два пъти по-висока стойност. За разлика от това, британската група Coldplay' подходи отговорно, намалявайки с 47% въглеродните емисии от турнето си Music of the Spheres през 2023 г.  

Изглежда обаче, компенсирането остава по-стандартната практика. Осъществява се чрез закупуване на кредити, сертифицирани от уважаван правителствен или независим орган, с които средства се финансират различни екологични инициативи – възобновяема енергия, залесяване, опазване на околната среда, както и помощ за бедните общности – напр. осигуряване на чиста вода и пр. 

Постепенно финансовото компенсиране на въглеродните емисии се превърна в доходоносен бизнес, оценен на € 306,9 милиарда през 2022 г., с тенденцията до 2028 г. да надхвърли € 1,4 трилиона. Европа се очерта като лидер в областта на компенсирането, тъй като Системата за търговия с емисии на ЕС (ETS) зае своето място като най-големият пазар за въглеродни кредити в света

Но дали финансовото компенсиране е реален отговор на климатичните проблеми? Повечето климатолози не са убедени. Основният проблем е, че въпреки потенциалните ползи, в крайна сметка то не е насочено към корена на проблема. „Науката показва, че е по-важно да се избягват или намаляват емисиите, отколкото да се опитваме да ги компенсираме след това“, казва д-р Джеймс Кинг от университета в Шефилд пред Euronews.

ЕС вече предприе действия, за да попречи на компаниите да си проправят път към общественото благоволение, като им забрани да се самоопределят за „въглеродно неутрални“ само чрез компенсации. 

Това би трябвало да ориентира и знаменитостите. Опитите им да компенсират финансово своите емисии са най-малкото стъпка в правилната посока – но недостатъчна, след като биха могли да използват влиянието си, за да проповядват (и практикуват) по-екологичен начин на живот.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: