Рекордни увеличения на заплатите в Япония

Рекордни увеличения на заплатите в Япония Снимка: kaohooninternational.com

Десетилетия наред цените и заплатите в страната поддържаха постоянно ниво.

Но отразявайки световните икономически тенденции и пълзящата нагоре инфлация, през декември основните потребителски цени в Япония се повишиха с 4% спрямо същия период на 2021 г. – най-голямото поскъпване и най-висок темп на инфлацията от 40 години насам, отбелязва ВВС. Това намали покупателната способност на гражданите и увеличи натиска върху бизнеса и властите да компенсират повишилите се разходи за живот.

Въпреки че преговорите между бизнеса и синдикатите за нивото на заплащане обикновено се водят със седмици, а постигнатите договорености се обявяват към средата на март, министър-председателят на Япония Фумио Кишида още през януари призова компаниите да увеличат заплатите, за да помогнат на хората да се справят с растящите цени. 

Японският бизнес откликна, като един от първите реагира Fast Retailing, собственик на модната верига Uniqlo, който заяви, че от началото на март всички служители на пълен работен ден в централата и фирмените магазини в Япония ще получат повишение на заплатите с до 40%.

Последни подобна стъпка обявиха японските автомобилни гиганти Toyota и Honda. Двете компани не посочиха предвиждания процент увеличение, но потвърдиха, че то ще бъде най-голямото от десетилетия насам. 

В сряда Toyota заяви, че ще изпълни исканията на синдикатите за заплати и бонуси, постигайки най-голям скок за последните 20 години. Бъдещият президент на Toyota Коджи Сато каза, че се надява този ход да има положително въздействие върху японската автомобилна индустрия и „да доведе до откровени дискусии между работници и ръководство във всяка компания“.

От Honda също посочиха, че са "отговорили напълно" на исканията на синдикатите и посочиха, че увеличението, което ще бъде най-голямото от 30 години насам, до голяма степен ще се насочи към по-младите служители, тъй като стартовите заплати ще отбележат най-голям скок нагоре. 

Изразявайки националната тенденция, говорителят на Honda посочи, че въпреки тежката бизнес обстановка, ръководството на компанията има силното желание да създаде работна среда, в която всички служители да могат да продължат да работят с чувството, че дават всичко от себе си. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: