В защита на 1970-те – класова система в развитие


Неравенството в доходите не е свързано само с чувството на нещастие и недоволство, то е и вредно за националното здраве.

Британският експерт по медии и културни изследвания Бен Хаймор, професор по културни проучвания в Университета на Съсекс, участва в телевизионна поредица за технологиите в дома през последните три десетилетия на 20-ти век.

Смятал да посочи, че Обединеното кралство през 70-те години на миналия век трябва да бъде запомнено като десетилетие на относително социално равенство и удовлетворение, където неравенството в заплащането е било най-ниско, както показва ново проучване за доходите.

Но не можал да изложи този аргумент, защото продуцентската компания вече била купила медийните права за показване на новинарски кадри от така наречената „зима на недоволството“ (1978-79). Те показват натрупани боклуци по лондонските улици поради стачка на служителите в обществените услуги.

„Всички знаят, че 70-те години на миналия век бяха ужасни“, сякаш казва продуцентът, „така че това е, с което ще работим“.

И все пак, ако някой търси недоволство, най-доброто място да го намери би било в периоди, когато пропастта между най-богатите и най-бедните е най-крайна.

Неравенството в доходите не е свързано само с чувството на нещастие и недоволство, то е и вредно за националното здраве. Неравенството в заплащането всъщност се увеличи значително през 80-те години на миналия век и през следващите десетилетия.

Зимата на недоволството не беше оценка, направена от историци, поглеждащи назад към края на 70-те. Това беше фраза, използвана от вестници, които се опитваха да опетнят силата на синдикатите и прогресивното данъчно облагане, което ограничава неравенството в заплатите.

Историята се ковеше не само на заглавия, но и в редакционни коментари на вестници и телевизии. И 70-те години на миналия век страдат в обществената памет оттогава насам.

 

Въпрос на вкус

Същото може да се каже и за нашата памет за вкусовете от 70-те години. Носталгичните телевизионни програми често искат да си спомним 70-те като десетилетието, което „вкусът е забравил“. Те предлагат монтажи на космически бункери, бани с цвят на авокадо, лампи с лава, крещящи тапети и клоширани панталони от рипсено кадифе.

Телевизионната пиеса на режисьора Майк Лий от 1977 г. „Партито на Абигейл“ е перфектен пример за това как определени вкусове са били очерняни по онова време.

Двамата централни герои, Бевърли и Лорънс Мос, се превърнаха в скандални гротески за форма на лош вкус, стремящ се към статус. Драматургът Денис Потър описва пиесата като „продължителна подигравка, потрепваща от истинска омраза относно ужасяващите вкусове на предградията на ужасните по-долни средни класи“.

https://fashion-era.com/

Пиесата е снизходителна относно оценката на Бевърли за певеца Демис Русос и картината на Стивън Пиърсън „Криле на любовта“. Но запазва истинската си подигравка за плаката на Лорънс за Ван Гог и неговите подвързани с кожа нечетени книги.

Пиесата ни показва двойка, която живее в модерен дом с примамливо отворен план, борейки се да се примири с професиите на белите якички – Лорънс е тази много осмивана фигура, агент по недвижими имоти – с ниска заплата и дори по-ниско чувство за престиж.

Класова система в движение

През 60-те и началото на 70-те години работата и класите се променят. Социолози като Майкъл Йънг изпробваха нови термини за мислене относно класите.

Той пише за „техническата класа“ и „административната класа“ в опит да улови едно ново състояние на нещата. Такова, в която някой, работещ във Ford, може да печели колкото учител. Където някога високопочитаните работни места вече не се възприемат като впечатляващи. И където се появява цяла нова група от индустрии и професии, като социални работници и компютърни оператори.

Краят на 60-те и 70-те години на миналия век бележат период, в който в британския дом бяха въведени нови вкусове. Те отбелязват желание да се избяга от британската класова система от 19-ти век и да се прегърне един нов свят на удоволствие и лекота.

Един от начините да се избяга от солидността на британската класова структура беше да се погледне в чужбина. Социалдемокрациите на скандинавските страни дадоха пример. До края на 80-те години на миналия век шведско-холандската марка за обзавеждане на дома Ikea осигури на много домове нещо като свободен скандинавски начин на живот, но преди това Великобритания имаше магазини като Habitat. 

В средата на 70-те Habitat имаше подобна масова привлекателност като Ikea сега и се грижеше както за студентите, така и за дизайнерските купувачи с дълбоки джобове. Неговата популярност беше знак не само за променящи се вкусове, но и за променящи се нагласи и преживяване на – класа.

 Демократичното обещание, което дойде с мебели в плоски опаковки и екзотични предмети като пухени завивки, съвпадна с период на относително равенство на доходите. Той създаде нова междукласова култура, на която се радваме и днес, дори ако противоречи на по-широкото чувство за класово несъответствие. Кой сега не спи под юрган, или не притежава нещо от Ikea?

Новите вкусове, появили се през 60-те и 70-те години, предложиха на британците по-малко напрегнат начин на живот – по-малко обременен от по-старото чувство за британство и класовите вкусове, които вървяха с него.

Но за да преоценим правилно вкусовете от 70-те години на миналия век, трябва също да изпратим тези образи на „зимата на недоволството“ на бунището на историята.

https://theconversation.com/in-defence-of-the-1970s-the-decade-that-taste-forgot

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: