Откриха токсични химикали в продукцията на гигант от бързата мода

Откриха токсични химикали в продукцията на гигант от бързата мода Снимка: lasempresasverdes.com

Дрехите на SHEIN, най-големият онлайн търговец на дребно в света, който всеки ден бълва между 35 000 и 100 000 нови бройки, съдържат опасни вещества, твърди Greenpeace - Германия.

Природозащитната група е направила химичен анализ на 47 модела на SHEIN за мъже, жени и деца, установявайки, че 15 от тях съдържат „тревожни“ нива на потенциално опасни химикали, в 7 са открити вредни вещества над позволените норми, докато съставът на 5 нарушава ограниченията на ЕС със 100% или повече. Установени са „много високи нива на фталати в обувките и формалдехид в дрехи за момиченца“. 

Попаднал във въздуха и в отпадните води, този опасен химически коктейл застрашава здравето на потребители и работници от производстото и веригите за доставки. Освен това токсичният химичен състав изключва възможността за правилно рециклиране на тези дрехи, "доразвивайки" глобалния проблем с отпадъците от бързата модна индустрия.

„Продуктите на SHEIN, съдържащи опасни химикали, наводняват европейските пазари и нарушават разпоредбите”, пише Euronews, позовавйки се на Greenpeace – Германия и посочва, че от глобалната модна индустрия идват над 10% от въглеродните емисии, включително от основния материал в бързата мода – полиестерът, който е интензивен източник на въглерод. Секторът „гълта” приблизително 100 милиона тона петрол годишно, а всяка секунда един камион с кратко употребяван текстил се озовава на сметището или се изгаря

Въпреки наложителната декарбонизация, търсенето на евтини продукти не намалява, както и изхвърлянето им - средно 60% от новите дрехи отиват на боклука през същата година, в която са закупени. Компании като SHEIN печелят от този цикъл на потребителско перпетуум мобиле, насърчавайки го с всевъзможни промоции, „черни” дни и разпродажби. 

Вещоманията е един от тежките недъзи на съвременното общество – особено в модата. Милиони хора по света всяка минута се изкушават да си купят атрактивна сезонна дреха, която често дори не им е нужна, но е толкова евтина, че не може да ѝ се устои, пък и покупката ще ви "оправи" настроението. А щом „излезе” от мода (най-често само след седмици), можете да я изхвърлите без угризения, утешавайки се, че дрешката „си е платила” парите. На тази психология разчитат производителите на бърза мода и умело я разпалват.

ЕС има строги ограничения за концентрациите на химикали в дрехите – т. нар. законодателство REACH, но все още е далеч от правилното му прилагане. За проблема с отпадъците от модната индустрия пък изобщо няма специален регламент, а по-скоро се правят отделни опити. Затова отчитайки всички негативи на бързата мода, Greenpeace призовава за ограничаването ѝ чрез „обвързващо законодателство“.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: